Dubbelseger för Volkswagen i Rally Sweden

Volkswagen tog sin andra dubbelseger i årets Rally Sweden, andra deltävlingen i FIA:s World Rally Championship (WRC). Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) och Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN) tog inte bara dubbelsegern utan bjöd också sina fans på en rafflande duell.

Årets Rally Sweden kördes under extremt svåra förhållanden med temperaturer kring noll och snö omväxlande med regn. Där visade sig Polo R WRC för andra gången i rad vara den snabbaste bilen och tog 43 av 69 möjliga topp tre-placeringar, 18 sträcksegrar och under en period av rallyt låg de etta, tvåa och trea. Sverige var än en gång en lyckosam arena för Volkswagen.

Teamets nordiska förare Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen var inblandade i en spektakulär duell under långa perioder av rallyt. Till slut kunde de båda räkna sig som vinnare: Latvala tog sin nionde WRC-seger, sin tredje i Rally Sweden och sin andra i Volkswagens färger och gick därmed upp i ledningen i årets WRC-mästerskap. Mikkelsen klev för första gången upp på pallen i rallyvärldens tungviktsklass. Världsmästarna Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, båda från Frankrike, slutade på sjätte plats efter att ha kört upp sig från 20:e plats där de hamnat efter ett sällsynt förarmisstag.

Vi är glada över att Jari-Matti Latvalas fina körning den här helgen gav utdelning, sade Heinz-Jakob Neußer från Volkswagens ledning för teknisk utveckling.

Hans seger var mycket välförtjänt och resultatet av en intelligent körning. Andreas Mikkelsen  junioren i vårt team  visade under svårast tänkbara förhållanden att han har potentialen att konkurrera med de bästa i världen. Sébastien Ogier hade otur med sin miss. Trots det var han än en gång den som alla måste slå, han vann tio delsträckor.

Helgens kamp  Latvala mot Mikkelsen

Duellen mellan Latvala och Mikkelsen, båda i Volkswagen, höll deras fans i spänning under större delen av hela Rally Sweden. Det dröjde till lördagens avslutande del innan man kunde avgöra vem av de båda teamkamraterna som skulle gå vinnande ur den spännande kampen man mot man. På lördagsmorgonen var det bara 3,2 sekunder som skilde mellan veteranen och nykomlingen. Först efter ett litet misstag från Mikkelsens sida, under de mycket svåra förhållandena, kunde Jari-Matti Latvala känna tyngden lätta från sina axlar. Mikkelsen förlorade några avgörande sekunder efter att ha sladdat av på den 18:e specialsträckan.

En titt i statistiken visar hur Volkswagen dominerade Rally Sweden. Latvala var 18 gånger bland de tre bästa, Mikkelsen 13 gånger. Jari-Matti Latvala tog också sin 300:e sträckseger under karriären .

Återkomsten  Ogier upp till sjätte plats

Han styrde in i kurvan någon bråkdels sekund försent, sladdade in i en snövall men kunde fortsätta tack vare hjälpsamma fans. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia fick se båda sidor av Rally Sweden under fredagen. Trots att deras misstag kostade dem ledningen, kunde de båda världsmästarna fortsätta i sin Polo R WRC i säsongens enda snörally. Efter en rad sträcksegrar kunde de komma tillbaka från 20:e plats och ta viktiga mästerskapspoäng. Ogier/Ingrassia var snabbast på tio av specialsträckorna.

Avgörande att ta hand om däcken

Ett tunt lager av is och snö på första slingan följt av barmark och grus på den andra var inte idealiska förhållanden för de dubbdäck som används i Rally Sweden. Där gruset kommit till ytan riskerade förarna att slita loss dubben ur sina Michelin "X-ice North 2"-däck om de tog i för hårt. Både Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen tog väl hand om sina 28 däck i kampen om segern och de kunde båda starta på lördagens avslutande delar med sex nya Michelin-däck.

Volkswagen Motorsport ökar ledningen

Volkswagen Motorsport utökade ledningen med tolv poäng i konstruktörsmästerskapet efter sin andra seger för året. Fabriksteamet med Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala har nu 72 poäng  16 fler än Citroën och 50 poäng fler än M-Sport-Ford.

Power Stage gav Latvala två bonuspoäng

Segern i Rally Sweden gav för första gången i karriären Jari-Matti Latvala ledningen i världsmästerskapet. Dessutom fick han två bonuspoäng i Power Stage. Han kom tvåa efter Mads Östberg i Ford på den avslutande specialsträckan som ger extrapoäng till de tre snabbaste bilarna. I världsmästerskapet har nu Latvala 40 poäng, fem poäng fler än världsmästaren Sébastien Ogier. Andreas Mikkelsen ligger fyra i förarmästerskapet med 24 poäng.

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WCR:

Sjätte plats är tröstpriset för oss. Naturligtvis hade Julien och jag velat upprepa framgången från förra året, men efter mitt misstag på fredagen är åtta poäng det bästa vi hade kunnat hoppas på. Vi körde bra den sista dagen trots de otroligt sliriga förhållandena. Genom att sätta de tio snabbaste tiderna visade vi dessutom att vi kommer att vara att räkna med nästa år eftersom Rally Sweden är en av mina absoluta favorittävlingar. Grattis till Jari-Matti och Miikka som gjorde en fantastisk körning, precis som också Andreas och Mikko gjorde. Teamet har ännu ett skäl att fira och i världsmästerskapet är det alltid spännande.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC:

Det är fantastiskt att vinna Rally Sweden för tredje gången. Den här segern är särskilt viktig för mig eftersom det var här jag vann mitt första WRC-rally någonsin 2008. Det var inte enkelt att vinna. Svåra förhållanden och bra tider från mina team-kompisar innebar att Miikka och jag fick koncentrera oss för att ge vårt bästa. På grund av tövädret tvingades vi köra mycket på grus och vi var tvungna köra smart för att spara däcken. Andreas Mikkelsen gjorde det inte lätt för oss i går, han gjorde en bra tävling och förtjänar verkligen pallplatsen. Det var briljant att vi fick tävla rättvist och slapp böja oss för teamorder och det är ovanligt i de här sammanhangen. Inte minst det gör att jag känner mig mycket nöjd hos Volkswagen.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC:

Första pallplatsen! Jag har längtat efter det här resultatet så länge. Att lyckas med det praktiskt taget på min dörrtröskel är enormt! Sista dagen här i Sverige var en verklig utmaning. Med snöslasket och gruset som kommit fram var det absolut inte enkelt. Jag hade känning på segern långa sträckor av tävlingen  det kändes fantastiskt. Efter ett litet misstag kunde jag inte längre sätta press på teamkompisen Jari-Matti Latvala. Då koncentrerade jag mig istället på att hålla avståndet mellan mig och Mads Östberg på tredje plats, och på slutet var det nära. Men hur som helst, till slut förtjänade vi verkligen andraplatsen. Att ha fått det här genombrottet i världsmästerskapet här i Rally Sweden, under några av de svåraste förhållandena på många år, gör mig särskilt stolt. Mitt team, min kartläsare Mikko Markkula och jag har förtjänat en öl eller två idag. Vi ska fira med stil ikväll!

FIA Rally World Championship (WRC),

4. M-Sport 22

5. Hyundai Motorsport 8

6. RK M-Sport WRT 4

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Det är fantastiskt att vinna Rally Sweden för tredje gången. Den här segern är särskilt viktig för mig eftersom det var här jag vann mitt första WRC-rally någonsin 2008.
Jari-Matti Latvala