Dubbla pallplatser för Volkswagen i rallycross-VM i Kanada

Det blev dubbla pallplatser för Volkswagen i rallycross-VM i Kanada.

Toomas ”Topi” Heikkinen och Tanner Foust från Marklund Motorsport blev tvåa och trea bakom segrande fransmannen Davy Jeanney.

Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Sweden, avancerade till semifinal, men fick ändå släppa andraplatsen ifrån sig i förar-VM.

Stämningen var givetvis på topp i Marklund Motorsport efter succén i kanadensiska Trois-Rivieres. Dubbla pallplatser var ett styrkebesked och en perfekt start på den andra halvan av VM-säsongen.

– We are back on track, säger teamchefen Michael Schneider.

– En sådan här framgång är givetvis motiverande för alla medarbetare i teamet, men den innebär också att vi måste jobba vidare och ännu hårdare för att uppnå resultat på den här nivån varje tävlingshelg, tillägger han.

Både Heikkinen och Foust jobbade sig in i tävlingen. De blev snabbare och snabbare för varje kvalomgång och avancerade till semifinal som sjunde och nionde förare.

Båda hamnade i den första semifinalen där de kunde dra nytta av den tuffa körningen i täten där såväl Timmy Hansen som Petter Solberg och Reinis Nitiss föll ifrån.

I finalen gjorde både Heikkinen och Foust bra starter från andra respektive tredje startled och var uppe på andra respektive tredje plats redan efter det första av de sex finalvarven.

”Topi” pressade till och med Davy Jeanney på det sista varvet och hela vägen in över mållinjen. Finländaren klockades dessutom för finalens bästa varvtid.

– Det var en riktigt tuff men rolig final i vilken jag verkligen hittade bra fart. Kul att vara tillbaka på pallen igen, sa Heikkinen efter sin näst bästa insats den här säsongen.

Hans bästa tävling hittills i år var Belgien där han stod överst på prispallen.

För det andra svenska Volkswagenteamet i VM, Volkswagen Team Sweden, blev den långa resan till Kanada lite av en prövning.

Redan på fredagens träning råkade man ut för tekniska bekymmer som gjorde att teamchefen Tommy Kristoffersson fick ta beslut om att flytta över enheter från Tord Linneruds Volkswagen Polo till VM-tvåan Johan Kristofferssons bil.

– Ett lika tråkigt som tufft beslut med tanke på att det innebar att Linnerud inte kunde starta i tävlingen, säger Tommy Kristoffersson.

Oron över fortsatta, tekniska bekymmer gjorde att teamet blev defensivt och att Johan Kristoffersson inte riktigt vågade ta ut max vid varje tillfälle. Till semifinal tog han sig ändå – som tionde man.

Semifinalen inledde Kristoffersson från tredje led. Han gjorde en bra start, men vägen framåt – som skulle ha kunnat ge honom en tredjeplats i heatet och avancemang till final – var stängd och han fick nöja sig med femte plats.

– Ganska talande för vår helg här. Vi hamnade konstant på fel plats vid fel tillfälle, säger Tommy som också tvingades konstatera att Johan fick släppa ifrån sig andraplatsen i förarmästerskapet till Andreas Bakkerud.

– Det var mindre bra givetvis, men även om helgen i Kanada blev ganska tuff för oss tar vi ändå med oss en hel del positivt hem. Vi gjorde bra starter, hade otroligt bra fart i maskinen och uppdateringarna som vi gjorde innan tävlingen gav oss mycket.

Nästa deltävling i rallycross-VM avgörs i Norge 21-23 augusti.

Resultat.

Rallycross-VM, Kanada, 8-9 augusti.

1) Davy Jeanney, Frankrike, Peugeot

2) Toomas Heikkinen, Finland, Volkswagen

3) Tanner Foust, USA, Volkswagen

4) Tommy Rustad, Norge, Audi

5) Andreas Bakkerud, Norge, Ford

6) Mattias Ekström, Sverige, Audi

7) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot

8) Petter Solberg, Norge, Citroën

9) Reinis Nitiss, Lettland, Ford

10) Manfred Stohol, Österrike, Audi

11) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen

12) Timur Timerzyanov, Ryssland, Ford

Förar-VM efter 7 av 13 deltävlingar.

1) Petter Solberg, Norge, Citroën, 176 poäng

2) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 130

3) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen, 124

4) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot, 122

5) Davy Jeanney, Frankrike, Peugeot, 115

6) Reinis Nitiss, Lettland, Ford, 109

7) Mattias Ekström, Sverige, Audi, 108

8) Toomas Heikkinen, Finland, Volkswagen, 95

9) Manfred Stohl, Österrike, 53

10) P-G Andersson, Sverige, Volkswagen, 51

Teammästerskapet.

1) Ford Olsbergs MSE, 239 poäng

2) Team Peugeot-Hansen, 237

3) SDRX/Citroën, 201

4) Marklund Motorsport/Volkswagen, 162

5) Volkswagen Team Sweden, 148

6) EKSRX/Audi, 115

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.