Euro NCAP: Fem stjärnor till Golf Cabriolet och Jetta

Nya Golf Cabriolet och Jetta fick toppbetyg av Euro NCAP – fem stjärnor – för sitt passagerarskydd, sin barnsäkerhet och sitt fotgängarskydd. Det gör att de båda Volkswagen-modellerna tillhör de säkraste i sin klass.

Speciellt i testet av passagerarskyddet fick Golf Cabriolet och Jetta höga poäng. Oberoende av hur stor föraren och framsätespassageraren är och hur de sitter, fick båda bilarna toppbetyg på denna punkt. Poängmässigt inräknas här resultaten från frontal- och sidokrocktesten och från ett stolptest.

Men det är inte bara de vuxna som kan känna sig trygga. Efter Euro NCAP:s provdockstest av skyddet för 18 – 36 månader gamla barn, kunde såväl Jetta som Golf Cabriolet kvittera ut högsta betyg för sin barnsäkerhet.

Lika viktig som skyddet för de åkande, är säkerheten för medtrafikanterna. I en hastighet på 40 km/h simuleras kollisioner med barn och vuxna. Speciellt när det gäller stötfångarens skydd för underbenen, klarade sig Jetta mycket bra i alla de testade kategorierna. När det gäller skyddet för huvudet på barn, blev resultatet för Golf Cabriolet mycket bra tack vare att motorhuven fjädrar in.

Också när det gäller förarhjälpsystemen imponerade de båda Volkswagen-modellerna med ett mycket bra resultat. I testerna kontrollerar Euro NCAP inte bara bältespåminnare, utan också om elektronisk stabilitetskontroll (ESP) är standard. Dessa system är standard i både Golf Cabriolet och Jetta.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är en fristående internationell organisation som testar och utvärderar säkerheten i nya fordon med hjälp av simulerade olyckor.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.