Euro NCAP: nya Touran är säkrast i klassen

I september fick nya Volkswagen Touran högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. När Euro NCAP nu rankar 2015 års tester står det klart att Touran är den säkraste bilen i klassen.

Euro NCAP (New Car Assessment Programme) är en oberoende europeisk konsumentskyddsorganisation. Antalet stjärnor i testerna ses som den viktigaste standarden för fordonssäkerhet. Den övergripande bedömningen av säkerheten bestäms av resultaten i fyra olika delmoment: passagerarskydd för vuxna, passagerarskydd för barn, skydd för fotgängare och förarassistanssystem.

Av de bilar som testas under ett år utser Euro NCAP en vinnare i respektive klass. Under år 2015 har totalt 40 modeller från olika tillverkare utsätts för de krävande säkerhetstesterna, däribland den senaste generationen av Touran som lanserades under hösten. Nya Touran passerade testerna med utmärkta resultat och Euro NCAP har nu utsett Volkswagens populära familjebil till bäst i klassen för kompakta MPV:er.

Tack vare sina innovativa säkerhets- och förarassistanssystem, sin robusta och optimerade karosstruktur samt sin effektiva kombination av bilbälten, säten och krockkuddar kunde Touran stoltsera med full pott: fem stjärnor. Resultatet gäller både den fem- och sjusitsiga versionen.

Nya Touran erbjuder ett för klassen banbrytande stort urval av nya assistanssystem.
Som standard ingår aktiva säkerhetssystem som exempelvis elektronisk stabilitetskontroll (ESC), den adaptiva farthållaren ACC med områdesbevakaren Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, däcktryckskontroll, PreCrash passagerarskyddssystem och multikollisionsbroms.

Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med
Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en MPV erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp).

Mer information

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.