Euro NCAP ger nya Volkswagen Golf 5 stjärnor plus 4 utmärkelser för säkerhetsinnovationer

Nya Golf har fått högsta betyg – 5 stjärnor – av Euro NCAP. Golf vann också pris för sina innovationer på området integrerad säkerhet vid mycket prestigefyllda ”Euro NCAP Advanced Awards”. Tillsammans med Lane Assist och Front Assist, premierades de viktiga säkerhetssystemen proaktivt passagerarskydd och multikollisionsbroms för att vara banbrytande säkerhetsinnovationer. Det här är ytterligare bevis på den höga konkurrenskraft som Golf har i sin klass.

Den totala säkerhetslösningen i nya Golf – som består av vuxenskydd, barnskydd, fotgängarskydd och förarassistanssystem – har med sitt toppbetyg fått ett erkännande av Euro NCAP. Ännu en gång har Golf, nu i sin sjunde generation, bekräftat sin ledande ställning – som den lagt beslag på i Europa i flera årtionden.

”Säkerhet är något som alla ska ha råd med”
Volkswagen-koncernens utvecklingschef Ulrich Hackenberg, kommenterar:
– Vi är mycket glada att vår nya Golf åter en gång klarat Euro NCAP:s hårda krav med toppbetyg. Att nya Golf förärades inte mindre än fyra Euro NCAP-utmärkelser för enastående säkerhetsinnovationer, är något som vi är extra stolta över. Men de här framgångarna är ingen slump, utan en avspegling av vår företagsfilosofi: Vi måste se till så att säkerhet är något alla har råd med. Redan från allra första början hade vi ett intensivt samarbetade med våra ingenjörer för att ta fram en omfattande säkerhetslösning.

Han tillägger:
– Dessa resultat bekräftar återigen att vi är på rätt väg. Vi kommer konsekvent att fortsätta detta utvecklingsarbete även i framtiden, med det bästa för våra kunder som ledstjärna.

Säkert för både vuxna och barn
Nya Golf fick toppbetyg för sitt passagerarskydd. Här krocktestas bilen både vid frontalkrock, krock i sidan och sidokrock i stolpe och får också genomgå ett så kallat whiplash-test där belastningen på halskotorna mäts vid en kollision bakifrån. Det är inte bara de vuxna utan även barnen som kan känna sig säkra i nya Golf. Det här har verifierats i tester där krockdockor representerande barn på 18 månaders respektive 3 års ålder används i vissa. En annan sak som imponerade på kontrollanterna var det fotgängarskydd som nya Golf uppvisar.

Flera förarhjälpsystem som standard
Den sjunde generationen av Golf erbjuder inte bara ett utmärkt passagerarskydd, utan också ett brett urval av förarassistanssystem som alla förbättrar säkerheten på ett markant sätt. På den svenska marknaden är multikollisionsbromsen och det proaktiva passagerarskyddssystemet samt trötthetsvarnare standard i samtliga versioner av nya Golf. I utrustningsnivåerna Masters och GT, vilket över 99 procent av kunderna väljer, är dessutom ACC, den adaptiva farthållaren med Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake, standard. Exempel på tillval är filhållningsassistenten Lane Assist och Light Assist/Dynamic Light Assist som automatiskt bländar av helljuset.

Multikollisionsbroms minskar rörelseenergin
Multikollisionsbromsen, som redan förärats med den tyska bilägarorganisationen ADAC:s utmärkelse ”Der Gelber Engel” (den Gula Ängeln) för nya innovationer, bromsar automatiskt ned bilen efter en svårare kollision för att minska den kvarvarande rörelseenergin. Detta görs för att endera förhindra en sekundärkollision helt eller åtminstone minska hastigheten avsevärt vid en sådan. Olycksstatistik har visat att dessa fruktade sekundärkollisioner är inblandade i ca en fjärdedel av alla olyckor. Dessa kollisioner är speciellt farliga eftersom de åkande i bilen då inte längre skyddas av krockkuddarna och bältessträckarna.

Proaktivt passagerarskyddsystem upptäcker faror
Det proaktiva passagerarskyddsystemet detekterar, tillsammans med andra fordonsdynamiska parametrar, speciellt farliga situationer och reagerar endera med ingrepp från antisladdsystemet eller att applicera full bromskraft. Skulle en kollision inträffa, ser systemet till att förspänna säkerhetsbältena fram för att krockkudden och säkerhetsbältena ska ge passagerarna bästa möjliga skydd.

Om det finns överhängande risk för en sladdolycka, drar systemet igen sidorutorna så att endast en smal springa lämnas öppen och stänger också solluckan så att säkerhetssystemen, som till exempel de krockkuddar som är speciellt avsedda att skydda huvudena, kan erbjuda optimal hjälp och vara så effektiva som möjligt. Så snart den kritiska situationen är över, släpps spänningen i säkerhetsbältet igen.

Det här är ett exempel på hur Volkswagen förverkligar sin företagsfilosofi att göra avancerad säkerhetsteknik tillgänglig för så många kunder som möjligt.

Instruktionsfilmer på Youtbue
På Volkswagen Sveriges Youtube-kanal, under spellistan ”Volkswagens innovationer” finns ett flertal instruktionsfilmer för ovanstående innovationer. Klicka här för att komma direkt till spellistan.

Om Euro NCAP
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är en internationell organisation som testar och utvärderar säkerheten i nya fordon med hjälp av simulerade olyckor. De senaste testresultaten från Euro NCAP finns på www.euroncap.com

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.