Fartfylld midsommar för Fredrik Ekblom

Lagom till att svenska folket förbereder sig för att äta sill och dansa runt midsommarstången har racingföraren Fredrik Ekblom helt andra aktiviteter i tankarna. Under midsommarhelgen kör han nämligen det legendariska 24-timmarsloppet på tyska Nürburgring som fabriksförare för Volkswagen.

Volkswagen deltar i 24-timmars med en nykonstruerad 440 hk stark fyrhjulsdriven Golf24. Man ställer tre sådana bilar på banan och bil nummer 135 består av tyskarna Thomas Mutsch och Patrick Simon, italienaren Edoardo Mortara– och svenske Fredrik Ekblom, som till vardags tävlar i Team Biogas i STCC. Där kör han en biogasdriven Volkswagen Scirocco.

Mitt emellan STCC-racen har Ekblom ägnat mycket tid till förberedelser inför 24-timmarsutmaningen. Och nu, till helgen, är det alltså dags för örebroarens åttonde 24-timmarsrace. Tidigare i karriären har han kört ett i Daytona, tre på Le Mans och tre på just Nürburgring.

• Hur är formen inför loppet?

- Den är bra, känns spännande att åka dit. Det här är verkligen en storsatsning för Volkswagen Motorsport. Har också precis fått veta att det blir en fjärde förare i min bil, nämligen Edoardo Mortara från DTM. Det känns helrätt att vi är fyra istället för tre eftersom det är ett så påfrestande lopp.

• Vilka är dina förväntningar på loppet?

- Vi har en helt nyutvecklad bil så första steget är att ta den i mål. Och gör vi det kommer vi att få ett bra resultat. Vi kör inte den snabbaste klassen, men om vi lyckas så siktar vi på klasseger och ett topp-tio-resultat totalt i tävlingen. Sedan är det ju så att kraven skruvas upp under resans gång och mot slutet kanske man börjar ta större risker.

• Vad är det som gör 24-timmarsloppet så speciellt?

- Banan är 2,5 mil lång och väldigt kuperad. Ett varv tar 8-10 minuter beroende på vilken bil man kör. Dessutom ligger den i Eifelbergen där vädret kan ändra sig på fem minuter. Och så ska man komma ihåg att det är 220 bilar med stora fartskillnader som tävlar samtidigt på en bana där det nästan helt saknas avåkningszoner. Så det är väldigt extremt.

• Hur känner man sig som förare efter en sådan urladdning?

- Man är helt urlakad. Ganska dränerad både mentalt och fysiskt. När man slappnar av blir man nästan medvetslös.

• Har du firat midsommar på en racingbana tidigare?

- Det har jag faktiskt gjort, när jag tävlade i USA. Då gick det alltid en tävling i Portland på midsommar. Men det är ju inte en helg som uppmärksammas där.

• Har du laddat upp med sill i depån?

- Nej, ha ha. Men Tommy och Johan Kristoffersson ska ned och de har sagt att de ska ta med sig sill och gräslök så jag får väl ordna det via dem.

24-timmarsloppet pågår 23-26 juni. Utöver de tre Golfarna ställer Volkswagen Motorsport upp med två gasdrivna Scirocco GT24 i loppet.

Det finns gott om kända namn i de andra Volkswagen-bilarna: tidigare F1-förarna Johnny Herbert och Mark Blundell, tidigare DTM-föraren Vanina Ickx, Dakar-rally-vinnaren Giniel de Villiers samt Dr. Ulrich Hackenberg, ansvarig för teknisk utveckling inom Volkswagens ledning.

300 000 åskådare förväntas komma till helgens tävling.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.