Femte segern för Volkswagen i WRC – Ogier vann VM-rallyt på Sardinien

Volkswagen Motorsport fortsätter att dominera i rally-VM. I lördags tog man sin femte seger av sju körda tävlingar. Sébastien Ogier vann det italienska rallyt på Sardinien i sin 315 hästkrafter starka Polo R WRC.

Volkswagen Motorsport stod för en stark insats på Sardinien, den sjunde av 13 deltävlingar i årets FIA World Rally Championship (WRC). Sébastien Ogier och kartläsaren Julien Ingrassia (båda från Frankrike) vann med 1 minut och 17 sekunder före Thierry Neuville (Ford). Detta var deras fjärde seger för säsongen och Volkswagens femte. Ogier/Ingrassia utökar därmed sin ledning i förarmästerskapet till 64 poäng.

Teamkamraterna Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (båda från Finland) kom trea efter en imponerande slutspurt. En punktering under första specialsträckan kostade dem nästan 2 minuter. Latvala/Anttila gick därmed upp på en andraplats i förarmästerskapet. De två pallplatserna i Rally Italy gör att Volkswagen Motorsport också utökar sin ledning i märkesmästerskapet till 46 poäng före de regerande mästarna Citroën.

Den tredje Volkswagen-föraren Andreas Mikkelsen (Norge), som firade sin 24-årsdag på lördagen, gick miste om ett bra resultat tillsammans med sin kartläsare Mikko Markkula (Finland). I slutet av rallyt tvingades de bryta efter en avåkning. De låg då på en femteplats och tog lite större risker för att nå fjärdeplatsen.

Rally Italien ställde stora krav på förarna, med höga temperaturer och smala, krokiga vägar kantade av stenar. En kombination av grus och ett löst lager av sand ovanpå gjorde tävlingen till en mycket hal affär. Förarna fick koncentrera sig och använda sina däck klokt för att undvika ödesdigra misstag. Ogier och Latvala acklimatiserade sig perfekt till de tuffa förhållandena och vann tillsammans 13 av de16 specialsträckorna – Ogier sju och Latvala sex.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC # 7
– Tredje plats är ett fantastiskt resultat totalt sett, men vi kunde ha gjort bättre. Punkteringen på första specialsträckan var vårt eget fel, vi borde ha varit mer uppmärksamma under rekognoseringen. Vår hastighet var mycket bra under hela rallyt och gjorde att vi kunde kämpa oss upp från tolfte till tredje plats. Jag kände mig riktigt hemma i Polo R WRC och har stort självförtroende inför hemmarallyt i Finland.

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC # 8
– Det känns fantastiskt att vara tillbaka högst på pallen igen! Jag började verkligen sakna den där känslan efter de senaste två tävlingarna. Jag är helt enkelt glad – teamet gjorde ett fantastiskt jobb och vår Polo gick som en dröm. Vi har nu en bekväm ledning i förarmästerskapet. Rallyt var oerhört krävande fysiskt på grund av de höga temperaturerna. Ibland blev så varmt som 45 grader i bilen. Så jag skulle vilja rikta ett stort tack till våra medarbetare som tar hand om oss. Värmen påverkar också däcken och bilen. Min däckvänliga körstil var utan tvekan en av orsakerna till min seger.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC # 9
– Jag är oerhört besviken, naturligtvis, eftersom vi fick en mycket bra start i rallyt. Vi satsade hårt för att nå fjärdeplatsen. På eftermiddagen hade jag redan tagit in åtta sekunder på Dani Sordo och behövde bara omkring tolv sekunder för att passera honom. Men sedan bromsade jag för sent i en kurva och vi gled och träffade en stubbe som förstörde hjulupphängningen. Jag hade hoppats på ett något annorlunda utfall på min födelsedag, men jag tror vi återigen fick en hel del viktig erfarenhet under detta rally.

Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport
– Vad mer kan vi begära? Rallyt blev en stor framgång för Volkswagen och ännu en milstolpe i vår första säsong i WRC. Om någon hade sagt inför säsongen att vi skulle vara i ledning i mästerskapet och att vi skulle vinna fem av de sju först tävlingarna, hade vi absolut inte trott dem. Ogier och Latvala levererade idel topprestationer här i Italien. Samma sak gäller för Andreas Mikkelsen, trots att han var tvungen att bryta i slutet av rallyt. Jag är stolt över alla tre förarna och de har verkligen förtjänat ett sommaruppehåll nu. Men vi ser redan fram emot nästa tävling i Finland, 1-3 augusti.

Resultat – Rally Italien, Sardinien

8. Martin Prokop, 37
9. Evgeny Novikov, 31
10. Nasser Al-Attiyah, 30
11. Andreas Mikkelsen, 25.

Ställning märkesmästerskapet, efter 7 av 13 deltävlingar

1. Volkswagen Motorsport, 220 poäng
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 174
3. Qatar WRT, 89
4. Qatar M-Sport WRT, 89
5. Jipocar Czech National Team, 39
6. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 33
7. Volkswagen Motorsport II, 26
8. Lotos WRC Team, 20

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport