Finjustering av Polo R WRC inför nya säsongen av rally-VM

Historiens mest framgångsrika bil i FIA World Rally Championship (WRC) är nu ännu bättre. Volkswagen har gjort detaljerade förbättringar av Polo R WRC inför den nya VM-säsongen, som drar igång med det legendariska Monte Carlo-rallyt 21-24 januari.

Med hela 34 segrar på 39 WRC-tävlingar är Polo R WRC den mest framgångsrika rallybilen genom tiderna efter bara tre säsonger. Inför 2016 har några få försiktiga förändringarna gjorts i bilen som används av trefaldiga världsmästarna Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), samt Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) och Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N).

Två förändringar i chassit optimerar bilens stabilitet. Den främre hjälpramen har stärkts, liksom bakaxelns bärarmar som förbättrar inställningarna för körning på grus. Kolvarna i 318-hästarsmotorn har också varit föremål för en mindre modifiering i syfte att ytterligare optimera dess tillförlitlighet. Annars är motorn praktiskt taget identisk med den motor som användes i förra årets Polo R WRC.

”Biffigare” utseende

Men det är inte bara under motorhuven som ändringar har gjorts. Grunderna i bilens design är oförändrade, men mindre modifieringar gjorts i utformningen av bilens front. Vita stripes och vita ytor lyfter fram de rena linjerna och gör fronten ännu ”biffigare”.

Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport, kommenterar:
− Vårt mål är att försvara världsmästerskapstiteln för tredje gången i rad. Konkurrenterna har inte sovit utan har förbättrat sina bilar inför nya säsongen, så det vi naturligtvis också gjort. Ändringarna av Polo R WRC är i grunden finjusteringar och detaljförbättringar för att göra världsmästarbilen ännu bättre. WRC-homologeringen tillåter bara några få ändringar. Tack vare detta är det möjligt att utmana om titeln i flera år med en befintlig bil.

14 deltävlingar runt om i världen

Från Monte Carlo till Australien, via Europa, Argentina, Mexiko och Kina – 2016 års kalender innehåller 14 deltävlingar, vilket innebär en tävling mer än de tre senaste åren. Ett asfaltsrally i Kina har lagts till. Säsongen startar om två veckor med det legendariska Monte Carlo-rallyt. Därefter är det dags för den svenska deltävlingen, Rally Sweden, 11-14 februari.

Kalender 2016, FIA World Rally Championship (WRC)

1. Rally Monte Carlo, 21–24 januari
  2. Rally Sweden, 11–14 februari
  3. Rally Mexico, 3–6 mars
  4. Rally Argentina , 21-24 april
  5. Rally Portugal , 19–22 maj
  6. Rally Italy, 9–12 juni
  7. Rally Poland, 1-3 juli
  8. Rally Finland, 28-31 juli
  9. Rally Germany, 18-21 augusti
  10. Rally China, 08-11 september
  11. Rally France, 29 september-2 oktober
  12. Rally Spain, 13-16 oktober
  13. Rally Great Britain, 27-30 oktober
  14. Rally Australia, 17-20 november

Länkar

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport