Fjärde VM-titeln i rad för Sébastien Ogier

Sébastien Ogier och Julien Ingrassia kröntes till världsmästare i World Rally Championship för fjärde gången i rad efter att ha vunnit Rally Spain. De styrde sin Polo R WRC till den femte segern för säsongen i Katalonien före Dani Sordo/Marc Marti (E/E Hyundai) och Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai). Deras nionde pallplats på elva rallyn ledde till intensivt firande.

Fransmännen kan inte längre hotas i sammandraget i 2016 års FIA World Rally Championship. Team-kollegorna Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) startade i Rally Spain som deras närmaste konkurrenter i jakten på titeln men norrmännens förhoppningar om att vinna mästerskapet gick i kras när de tvingades bryta rallyt.

Åttonde plats i konstruktörsklassen för Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) betyder att Volkswagen är väl placerad för att ta den fjärde konstruktörstiteln i rad vid nästa omgång i Rally Great Britain.

Kankkunen, Mäkinen och Ogier

952 dagar i rad på första plats: Sébastien Ogier är bara den tredje världsmästaren som krönts till mästare fyra år i rad i högsta klassen i rally och bara den fjärde fyrfaldiga världsmästaren i FIA World Rally Championships historia (WRC). Han är nu lika med Juha Kankkunen (FIN) och Timo Mäkinen (FIN). Endast hans landsman, niofaldige Sébastien Loeb, har fler titlar.

Fyra titlar och flera rallyn återstår

Elva rallyn, nio pallplatser, fem segrar. Seger nummer 37 i Sébastien Ogiers och Julien Ingrassias karriärer smakade extra gott. De fyrfaldiga mästarna fortsatte som tidigare genom att säkra titeln med en seger, för fjärde gången i rad. De har tidigare tagit hem 2013 års titel vid det näst sista rallyt i Frankrike, innan de gjorde samma sak i Spanien 2014. 2015 utkämpades en hård strid om segern i Rally Australia som gav dem titeln innan säsongen var över. Segern i 2016 års Rally Spain - det enda som går både på grus och asfalt blev en lika hård kamp.

Rally Spain i Katalonien utvecklades till en spännande strid om ledningen mellan hemmaförarna Dani Sordo/Marc Marti och de slutliga vinnarna Ogier/Ingrassia. Vädret ökade på utmaningen den första dagen, som huvudsakligen kördes på grus. Ogier/Ingrassia förlorade 17 sekunder till Sordo/Marti på vägar som på sina ställen var leriga och upptorkande på andra. Men de kom tillbaka på lördagen, den första av två asfaltdagar och förvandlade underläget till en ledning med 5,8 sekunder med fem sträcksegrar på åtta specialsträckor. Ogier utökade ledningen på söndagen och gick i mål 15,6 sekunder före resten av startfältet.

Motgång för Mikkelsen, Latvala kom tillbaka

Däremot bjöd Rally Spain på besvikelser för Mikkelsen/Jæger och Latvala/Anttila i den andra och tredje Polo R WRC-bilen. Det blev ett tidigt slut för Latvala/Anttila som på fredagen låg trea under extremt blöta och slippriga förhållanden efter att de slagit i ett räcke och tvingats bryta. De återkom dock under Rally 2-reglementet på lördagen och söndagen och vann fem sträckor och tog viktiga poäng åt Volkswagen, tack vare åttondeplatsen i konstruktörsklassen. Deras team-kollegor Mikkelsen/Jæger kunde inte starta om under Rally 2-reglementet. Paret som låg tvåa världsmästerskapet gjorde ett misstag i en snabb högerkurva på lördagen när de låg på tredje plats i rallyt, slog i ett räcke och rullade. Deras Polo R WRC kunde inte repareras med de reservdelar som fanns tillgängliga.

Ogier etta, Mikkelsen tvåa och Latvala sexa

Mikkelsen/Jæger ligger fortfarande tvåa i VM-sammandraget bakom sina team-kollegor Ogier/ingrassia. Efter Rally Spain ligger det norska Volkswagen-paret lika med Neuville/Gilsoul. Men de ligger ändå före tack vare bättre individuella resultat. Latvala/Anttila åker till de avslutande två rallyna i Storbritannien och Australien på sjätte plats i VM-sammandraget. Volkswagen åker till Storbritannien med en ledning i konstruktörsmästerskapet med 62 poäng. Därmed har teamet en god chans att vinna världsmästartiteln för fjärde året i rad, oavsett de övrigas resultat. För att göra det måste Volkswagen ta med sig en ledning med 43 poäng till Australien.

Grädde på moset, Latvala före Ogier i Power Stage

Latvala/Anttila fick njuta av en bra avslutning på Rally Spain. De klockades för den snabbaste tiden i avslutande Power Stage och belönades med tre bonuspoäng. Ogier/Ingrassia slutade som tvåa och kompletterade Volkswagens framgång i den disciplinen. Volkswagen har nu vunnit 38 av 49 Power Stages.

Citat efter dag tre i Rally Spain

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

-Det känns fantastiskt! Den fjärde VM-titeln för Julien och mig, det är omöjligt att beskriva hur det känns. Det är en ära att nämnas i samma andetag som stora namn som Kankkunen och Mäkinen. Jag vill säga ett stort tack till Volkswagen-teamet. Utan dem skulle Julien och jag inte stå här idag. De gör ett fantastiskt jobb hela året och vi har haft en fantastisk bil hela säsongen. Jag hade riktigt roligt bakom ratten i min Polo R WRC den här helgen igen. Spänningen inför Power Stage var naturligtvis större än vanligt med tanke på att vi hade titeln inom räckhåll och med tanke på misstaget vi gjorde förra året. Men vi lyckades. Trots de svårare reglerna och trots hård konkurrens. Jag är extremt stolt över den här titeln. Nu är det dags att fira med teamet och med min hustru – och när jag kommer hem kan jag visa min son Timothy trofén som pappa vunnit. Jag dedicerar den här VM-titeln till honom.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

-Grattis till min team-kollega Sébastien Ogier för hans fjärde VM-titel. Det gör att han är i samma klass som mina finska landsmän Tommi Mäkinen och Juha Kankkunen. Det är fantastiskt gjort - inte bara av honom utan av hela Volkswagen Motorsport-teamet. För mig tog Rally Spain, som så många gånger i år, slut alldeles för fort. Efter skadorna på hjulupphängningen på fredagen hade vi ingen chans att vara med i slutstriden. Trots det lyckades vi vinna några specialsträckor och till slut bidra med fyra poäng till konstruktörsmästerskapet. Kanske lyckas vi säkra det mästerskapet i nästa rally i Storbritannien. Det är definitivt målet.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

-Grattis till titeln och full respekt för våra team-kollegor Sébastien Ogier och Julien Ingrassia. Anders och jag glada för deras skull. De satte måttstocken igen 2016. För oss slutade Rally Spain naturligtvis inte som vi hade hoppats. Efter segern förra året ville vi göra bra ifrån oss här och definitivt öka vårt försprång över trean i mästerskapet. Så blev det nu inte. Vi kom in för snabbt i en högerkurva på lördagen, drev ut, slog i räcket och rullade. Det var mitt misstag till 100 procent. Kampen om andraplatsen är nu helt öppen igen och vi måste vara på topp i de återstående rallyna för att nå det mål vi har siktat mot ända sedan säsongsstarten. Vi kommer att jobba hårt för att lyckas med det.

Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport

-Att krönas till världsmästare för fjärde gången med en seger – det är enastående. Idag är en stor dag för Sébastien Ogier, Julien Ingrassia och hela Volkswagen-teamet. De har varit extremt jämna och imponerande hela säsongen. Nio pallplatser, fem av dem som vinnare, talar för sig själva. Det gör också det faktum att de nu har lett World Rally Championship nästan 1 000 dagar i rad. Vi är mycket stolta över världens snabbaste Volkswagen-förare. Vi kommer att fira i stor stil idag. Dessutom ger resultatet här i Spanien oss en god utgångspunkt för jakten på konstruktörsmästerskapet. Vi kan nu vinna titeln för fjärde året i rad i Wales om två veckor, oavsett de övrigas resultat. De är naturligtvis målet.

FIA World Rally Championship (WRC), bästalistan över flerfaldiga världsmästare

Sébastien Loeb, nio VM-titlar (2004–2012)

Sébastien Ogier, fyra VM-titlar (2013–2016)

Juha Kankkunen, fyra VM-titlar (1986, 1987, 1991, 1993)

Tommi Mäkinen, fyra VM-titlar (1996–1999)

Massimo Biasion, två VM-titlar (1988, 1989)

Marcus Grönholm, två VM-titlar (2000, 2002)

Carlos Sainz, två VM-titalr (1990, 1992)

Walter Röhrl, två VM-titlar (1980, 1982)

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Spain – slutresultatet

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3t 13m 03.6s

02. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 15.6s

03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 1m 15.0s

04. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 1m 27.8s

05. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 3m 24.4s

06. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 5m 24.9s

07. Kevin Abbring/Sebastian Marshall (NL/GB), Hyundai, + 7m 31.3s

08. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda, + 9m 05.1s

09. Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Škoda, + 9m 20.4s

10. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Citroën, + 9m 57.1s

14. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 21m 34.4s

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Spain – resultat i Power Stage

01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, 7m 55.8s

02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 1.6s

03. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 3.2s

FIA World Rally Championship (WRC), VM-sammandraget

Förarmästerskapet

1. Sébastien Ogier, 222 poäng; 2. Andreas Mikkelsen, 127; 3. Thierry Neuville, 127; 4. Hayden Paddon, 114; 5. Dani Sordo, 111; 6. Jari-Matti Latvala, 104; 7. Mads Østberg, 90; 8. Ott Tänak, 60; 9. Kris Meeke, 54; 10. Craig Breen, 36

Kartläsarmästerskapet

1. Julien Ingrassia, 222 poäng; 2. Anders Jæger, 127; 3. Nicolas Gilsoul, 127; 4. John Kennard, 114; 5. Marc Martí, 111; 6. Miikka Anttila, 104; 7. Ola Fløene, 90; 8. Raigo Mõlder, 60; 9. Paul Nagle, 54; 10. Scott Martin, 36

Konstruktörsmästerskapet

1. Volkswagen Motorsport, 322 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 260; 3. M-Sport, 144; 4. Volkswagen Motorsport II, 136; 5. Hyundai Motorsport N, 124; 6. DMACK, 74; 7. Jipocar Czech National Team, 18; 8. Yazeed Racing, 4

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

Den här VM-titeln dedicerar jag till min son Timothy.
Sébastien Ogier