Fortsatt tillväxt för Volkswagen – ökar med 10,4 procent

Hittills i år, januari-juli, har märket Volkswagen levererat 3,26 miljoner personbilar till kunder över hela världen. Det är en ökning med 10,4 procent jämfört med samma period förra året då 2,95 miljoner fordon levererades.

Enskilt i juli överlämnades 468 300 bilar vilket är en ökning med 11,9 procent (juli 2011: 418 600 bilar).
– Volkswagens tillväxt på den globala bilmarknaden har fortsatt trots ett svårt marknadsläge i framförallt Västeuropa, kommenterade Christian Klingler i Wolfsburg på onsdagen. Klingler är ansvarig för försäljning och marknad inom Volkswagen-koncernen.

På den europeiska marknaden noterades en ökning med 2,5 procent till 1,05 miljoner bilar under årets sju första månader. I Tyskland levererades 361 400 bilar (+2,5 procent) och i Sverige var ökningen 6,5 procent till 24 698 registrerade bilar.

Marknader där tillväxten har varit särskilt stark är Central- och Östeuropa, Ryssland, Asien/Stillahavsområdet och Nordamerika.

Leveranser per marknad, januari-juli 2012

• Europa: 1 050 000 bilar (+2,5 procent)
  • Västeuropa (exkl. Tyskland): 528 200 bilar (-5,0 procent)
  • Tyskland: 361 400 bilar (+2,5 procent)
  • Sverige: 24 698 bilar (+6,5 procent)
  • Central- och Östeuropa: 157 100 bilar (+40,4 procent)
  • Ryssland: 95 600 bilar (+69,2 procent)
  • Asien och Stillahavsområdet: 1 270 000 bilar (+15,1 procent)
  • Kina (inkl. Hongkong): 1 140 000 bilar (+15,2 procent)
  • Nordamerika: 346 700 bilar (+23,4 procent)
  • USA: 245 700 bilar (+34,1 procent)
  • Sydamerika: 472 700 bilar (+6,4 procent)

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Volkswagens tillväxt på den globala bilmarknaden har fortsatt trots ett svårt marknadsläge i framförallt Västeuropa.
Christian Klingler