Framgång för Volkswagen Passat – firas med Wolfsburg Edition

Passat är en av storsäljarna på den svenska bilmarknaden. För att fira detta lanserar Volkswagen nu en specialversion av Passat Variant: Wolfsburg Edition. De välutrustade bilarna baseras på motoralternativen TDI 140 och TDI 170 och ger ett kundvärde på upp till 29 900 kronor.

Senaste generationen av Passat som lanserades vid årsskiftet är en stor framgång för Volkswagen. Hittills i år, januari-september, har den populära modellen registrerats i 11 064 exemplar, vilket gör Passat till Sveriges näst mest registrerade modell och klassledare i sitt segment.

Dieselversionerna TDI 140 BlueMotion Technology och TDI 170 BlueMotion Technology tillhör storsäljarna och till dessa motoralternativ erbjuds nu specialversionen Wolfsburg Edition, döpt efter Volkswagen-koncernens säte i Tyskland. Wolfsburg Edition-bilarna finns tillgängliga till och med 31 december i år, eller så långt lagret räcker.

– Vi märker av en stark efterfrågan på dieselversionerna av Passat. Vi är därför väldigt glada att kunna ge ett riktigt attraktivt erbjudande på TDI 140 Variant, som kvalar in som miljöbil, och den effektstarka TDI 170 Variant. Wolfsburg Edition-bilarna är rikligt utrustade och kan fås med kort leveranstid, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

De båda Wolfsburg Edition-versionerna ger ett kundvärde på 29 900 respektive 24 200 kronor:

TDI 140 Variant Wolfsburg Edition – 259 900 kronor

Modell: TDI 140 BlueMotion Technology Masters (140 hk)
Växellåda: Manuell
Utrustning: I Masterspaketet ingår bland annat 16”-fälg ”Barcelona”, multifunktionsratt i läder, farthållare, kromlister nere längs karossen, dekorpaneler Iridium, genomlastningslucka, radio/CD RCD 310, Climatronic två-zons klimatanläggning, automatiskt avbländbar innerbackspegel och vänster ytterspegel, regnsensor, komfortstolar med svankstöd, nackskydd justerbara i längdled och trötthetsvarnare.

Ordinarie pris: 289 800 kronor
Wolfsburg Edition-pris: 259 900 kronor
Kundvärde: 29 900 kronor

TDI 170 GT Wolfsburg Edition – 289 900 kronor

Modell: Passat Variant TDI 170 BlueMotion Technology GT (170 hk)
Växellåda: Manuell eller DSG
Utrustning: I GT ingår utöver Masters lättmetallfälgar Fontana 17-tum, punkteringsskyddade däck och däckstryckskontroll samt dimstrålkastare fram med statiskt kurvljus. Dessutom ingår i Wolfsburg Edition Premiumpaketet som utöver GT ger Bi-xenon-strålkastare med dynamiskt kurvljus, LED-varselljus fram och LED-ljus bak samt parkeringssensorer fram och bak. Därtill ingår läderklädsel, antingen i form av komfortstolar i läderklädsel Vienna, alternativt Sportpaket läder Nappa, som innehåller sportstolar med läderklädsel Nappa, sportchassi och mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt.

Ordinarie pris: 314 100 kronor
Wolfsburg Edition-pris: 289 900 kronor
Kundvärde: 24 200 kronor
DSG: 0 kronor

Wolfsburg Edition-versionerna har inrapporteras som fristående modeller till Riksskatteverket.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.