Fredrik Ekblom kör 24-timmars för Volkswagen

Den 23-26 juni är det dags för det mytomspunna 24-timmarsloppet på tyska Nürburgring. Volkswagen gör en storsatsning med en helt nykonstruerad 440 hk stark Golf. Bakom ratten i det officiella fabriksteamet sitter ingen mindre än Fredrik Ekblom, som till vardags tävlar för Team Biogas i STCC.

Det var i februari som Volkswagen tillkännagav att man skulle låta Golf göra comeback i det spektakulära 24-timmarsloppet på Nürburgring i juni. Loppet är känt som en av de tuffaste prövningarna som finns inom motorsportens värld. Varje år brukar cirka 300 000 åskådare komma till banan för att följa dramatiken.

Den bil Volkswagen ska tävla med är en 440 hk stark, fyrhjulsdriven specialbyggd version av Golf, kallad ”Golf 24”. Bilen är framtagen lagom till 35-årsjubileumet av Golf GTI.

Vilka förare som ska köra för Volkswagen är ännu inte offentliggjorda – men en sak kan berättas redan nu: det blir svenskt bakom ratten i en av Golfarna. När en av Sveriges mest meriterade racingförare, Fredrik Ekblom, fick frågan av Volkswagen Motorsport om han ville ställa upp tvekade han inte länge med svaret.

-          I början av min karriär var Formel 1 den främsta drömmen, som det är för många förare. Men som god tvåa kom att få köra för ett fabriksteam i något sammanhang. Jag har gjort det tidigare och att nu få representera Volkswagen i 24-timmars ser jag som ett stort privilegium.

Fredrik Ekblom tävlar till vardags i en biogasdriven Volkswagen Scirocco i det svenska standardvagnsmästerskapet STCC. Där kör han för Team Biogas, som är ett samarbete mellan Volkswagen och E.ON. Den Golf han ska köra i 24-timmars är ganska så olik tävlingsbilen från STCC, men det ser Fredrik som en spännande utmaning. Under sin karriär har han kört flera olika tävlingsbilar på många banor världen över. Loppet på Nürburgring har han ställt upp i tre gånger tidigare i karriären

-          Det är väldigt speciella förhållanden där – mer än 200 bilar och en blandning av entusiastiska amatörer och hårdsatsande proffsteam. Och allt händer på en av världens mest krävande racingbanor. Det liknar ingenting annat och är en jätteutmaning helt enkelt.

Fredrik Ekblom har som främsta merit tre individuella titlar i STCC. Nu ser han fram emot vidare framgångar på 24-timmars på Nürburgring.

-          Vi har en mycket kompetent bil, men det finns ju konkurrenter som har 100-150 hk fler hästkrafter. Men under rätt omständigheter tror jag att vi ska kunna lyckas riktigt bra.

Sten Forsberg är chef för Volkswagen i Sverige. Han tycker det är ett bra betyg till standarden på STCC att Volkswagen ger Ekblom chansen i 24-timmars.

-          Fredrik har en enorm erfarenhet av banracing och gör få eller inga misstag. Som svensk Volkswagen-chef känner jag en väldig stolthet över att en så duktig förare får representera både Sverige och Volkswagen i det här legendariska loppet i sommar.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.