Full pott för nya Passat i Euro NCAP

Nya Volkswagen Passat som nu lanseras i Sverige fick högsta betyg, 5 stjärnor, i Euro NCAPs säkerhetstester. Detta gör den åttonde generationen av Passat till en av de säkraste bilarna i världen för såväl passagerare som fotgängare.

Euro NCAP (New Car Assessment Programme) är en oberoende europeisk konsumentskyddsorganisation. Antalet stjärnor i testerna ses som den viktigaste standarden för fordonssäkerhet. Den övergripande bedömningen av säkerheten bestäms av resultaten i fyra olika delmoment: passagerarskydd för vuxna, passagerarskydd för barn, skydd för fotgängare och säkerhetssystem.

Nya Passat passerade de krävande testerna med utmärkta resultat. Tack vare sina innovativa säkerhets- och förarassistanssystem, sin robusta och optimerade karosstruktur samt sin effektiva kombination av bilbälten, säten och krockkuddar kan nya Passat nu stoltsera med full pott: 5 stjärnor. Detta gäller både sedan- och Sportscombi-versionen.

Höga betyg i delmomenten

I testerna för passagerarskyddet för vuxna uppnådde Passat 85 procent av den högsta totalsumman. Här ingick en frontalkollision mot en aluminiumbarriär med en hastighet på 64 km/h, en sidokollision vid 50 km/h mot förardörren och en sidokollision med en stolpe vid 29 km/h.

Även i den viktiga delen passagerarskydd för barn fick nya Passat ett utmärkt resultat med över 87 procent av den totala poängen. Exempelvis är Passat den första bilmodellen på marknaden som lanseras med nya bilbarnstolsreglementet i-Size. Reglementet ställer krav på biltillverkarna att det finns ISOFIX-fästen för baksätet, att golvet framför är starkt nog att stå emot krafterna från ett stödben och att tillräckligt utrymme finns för att få plats med en godkänd i-Size bilbarnstol.

Passat premierades också för konstruktiva detaljer som minskar risken för skador på fotgängare. Dessa innefattar till exempel utformning av stötfångaren och motorhuven.

Andra säkerhetsdetaljer som Euro NCAP premierade är nackskyddet som minimerar risken för nackskador vid en påkörning bakifrån, bältespåminnare för alla säten och det omfattande systemet av krockkuddar för förare och passagerare.

En mängd säkerhetssystem är standard

I kategorin säkerhetssystem framhölls särskilt områdesövervakaren ”Front Assist" inklusive autobromsen ”City Emergency Brake”. Medan det är Front Assist som varnar föraren för att ligga för nära fordonet framför liksom för eventuella kollisioner i högre hastigheter, är det City Emergency Brake som svarar för detta i lägre hastighet och automatiskt bromsar ner bilen om det finns överhängande fara för en kollision.

Tidigare har City Emergency Brake endast kunnat detektera andra fordon, men i nya Passat kan det utökade systemet nu i kombination med Lane Assist även reagera på fotgängare.

På den svenska marknaden är den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist och autobromsen City Emergency Brake standard i samtliga versioner av nya Passat.

Nya Passat är som standard även utrustad med elektronisk stabilitetskontroll (ESC) inklusive ABS med bromsassistent, däcktrycksövervakning, trötthetsvarnare, multikollisionsbroms och Pre-Crash passagerarskyddssystem.

Multikollisionsbromsen bromsar bilen automatiskt om en kollision skulle inträffa – det förhindrar då att fler bilar sammanstöter och minskar effekten av den pågående krocken. Om antisladdsystemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser Pre-Crash till att bältena sträcks och att sidorutorna och eventuellt panoramasoltak stängs.

Tre världsnyheter i nya Passat

Som tillval erbjuds bland annat tre nya innovationer som alla är världsnyheter: Emergency Assist, Trailer Assist och Traffic Jam Assist. Emergency Assist aktiveras om föraren av någon anledning är oförmögen att köra, exempelvis vid plötslig sjukdom, och bromsar då ner bilen till stillastående. Trailer Assist inklusive släpvagnsstabilisering gör det enklare att backa med släp, medan Traffic Jam Assist underlättar körning i kötrafik.

Mer information om krocktesterna finns på
www.euroncap.com

Läs mer om säkerhetssystemen i nya Passat i bifogat dokument eller på www.nyapassat.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.