Gasdrivna Touran TSI EcoFuel – lång räckvidd till låg kostnad

Nu följer Volkswagen upp succén med Passat TSI EcoFuel. Nya Touran TSI EcoFuel är en familjebil för upp till sju personer och precis som Passat går den riktigt långt om den tankas med gas. Nyckeln till det är bränsleeffektiv TSI-teknik med både turbo och kompressor. Det leder till bra prestanda – 150 hk – och låga driftskostnader.

MPV-bilen Touran EcoFuel har funnits på marknaden sedan 2006. Nu lanserar Volkswagen en helt ny gasversion av modellen: Touran TSI EcoFuel, med en 150 hk (110 kW) stark motor. En teknisk highlight i denna nyhet är dubbelladdning via turbo och kompressor. Det är en kombination som leder till ökad kördynamik, prestanda – och högsta tänkbara bränsleeffektivitet. Lanseringen av Touran TSI EcoFuel följer tätt på introduktionen av Passat TSI EcoFuel, som har samma innovativa och bränsleeffektiva drivlinekoncept. Den modellen har sålts i mer än 3 000 exemplar på den svenska marknaden sedan vecka 11. Touran är utrustad med en sexväxlad manuell växellåda som standard. I det utförandet förbrukar den 4,7 kg (7,2 Nm3) gas per 100 km. Det innebär CO2-utsläpp på 129 g/km (beräknat på så kallad certifieringsgas). Med en sjustegad DSG-växellåda (tillval) sjunker såväl förbrukning som CO2-utsläpp, till 4,6 kg/100 km respektive 126 g/km. Kör man Touran på förnyelsebar biogas reduceras utsläppen ytterligare, med hela 85 procent. Optimerad för gasdrift TSI EcoFuel-motorn i Touran är kvasimonovalent, det vill säga optimerad för gasdrift men kan också köras på bensin. Bilen har tre gastankar och en extra bensintank. Det är inte möjligt att manuellt växla mellan gas- och bensindrift. I Touran TSI EcoFuel är gas huvudbränslet och bensindriften går inte in förrän gastankarna är tomma. Vid 1500 varv/min utvecklar motorn 220 Nm och det är ett vridmoment som bibehålls upp till 4 500 varv/min. Touran accelererar från 0-100 km/h på 10,1 sekunder och dess topppfart är 203 km/h. Touran klarar kraven för miljöklass Euro-5. Gastankarna i Touran är inrymda under golvet, detta för att uppnå maximal säkerhet och optimalt utnyttjande av lastutrymmet. De rymmer 18 kg gas. Med fulla gastankar – och inklusive reservbensintanken på 11 liter – är räckvidden för Touran EcoFuel mer än 520 km. Bilen kan köras cirka 370 km enbart på gas. Välutrustad i grunden Touran TSI EcoFuel går redan nu att beställa hos de svenska Volkswagen-återförsäljarna. Priset är 239 900 kronor (253 900 med DSG-växellåda). I det priset ingår bland annat sju säten som standard. Senare i höst går det att välja en enbart femsitsig Touran och då få större gastankar som gör att räckvidden ökar med cirka 100 km. Touran är i grunden en mycket välutrustad bil. Bland annat ingår: färddator, farthållare, elfönsterhissar fram och bak, halvautomatisk luftkonditionering, komfortstolar med ställbart svankstöd, 16-tums alufälgar med däck 205/55 R16 med mera. Till grundversionen erbjuds även ett så kallat Travel-paket bestående av: navigation RNS 310, ParkAssist (som gör att bilen kan fickparkera själv), multifunktionsratt i läder, färddator Plus, Hillhold och Media-In (anslutning av externa ljudkällor som till exempel memory stick eller iPod via en särskild kabel). Priset för detta paket är 11 500 kronor (ordinarie pris är 21 700 kronor). Låga driftskostnader Väljer man Touran TSI EcoFuel som tjänstebil åker man såväl miljöanpassat som till en låg kostnad, tack vare den 40-procentiga reduktion av förmånsvärdet som gäller för gasbilar. Vid 50 procent marginalskatt betalar föraren en nettokostnad på 1018 kronor i månaden för en Touran med DSG och Travel-paket. Driftskostnaderna minskar dessutom tack vare att priset för gas är lägre än för bensin. – Vi är överväldigade efter säljframgångarna med Passat EcoFuel. Den har stått för mer än två tredjedelar av alla sålda Passat i år. När vi nu får TSI-konceptet även i Touran tror vi att vår andel av gasbilar kommer att öka ytterligare under året, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.