Genombrott för 1-litersbilen: Volkswagen presenterar världens mest bränsleeffektiva bil

• L1-konceptet drivs av en ny, högteknologisk TDI-motor • Den kolfiberförstärkta plastkarossen väger enbart 124 kilo • Toppfart 160 km/h; L1 förbrukar inte mer än 1,49 liter diesel per 100 km • CO2-utsläppen reducerade till ett nytt rekordvärde på 39 g/km

Ett teknologiskt genombrott för ”1-litersbilen”: Vid den internationella bilsalongen (IAA) presenterar Volkswagen konceptet för framtidens L1 i en världspremiär som pekar ut vägen mot en produktionsversion. Tack vare dess kolfiberförstärkta kaross (CFRB) väger hybridbilen totalt bara 380 kilo. Med en blandad förbrukningssiffra på 1,49 liter diesel per 100 kilometer är denna extremt aerodynamiska (cW 0,195!) Volkswagen mycket väl lämpad för vardagsbruk och avsedd att bli världens mest bränsleeffektiva bil. CO2-utsläppen för den 160 km/h snabba L1 är givetvis lika låga: 39 g/km. Ferdidand Piëch körde första versionen För sju år sedan körde Dr Ferdinand Piëch, vid den tiden styrelseordförande och numera ordförande för hela Volkswagen-koncernen, en prototyp från Wolfsburg till Hamburg som inte liknade någon annan bil: Volkswagens 1-litersbil - den första bilen i världen med en bränsleförbrukning på en liter per 100 kilometer. Bilhistoria skrevs. Men då, i april 2002, var det också uppenbart att en serietillverkning av 1-litersbilen fortfarande låg långt fram i tiden. Tillverkningen av själva karossen - av kolfiberförstärkt plast (CFRP) - var inte realistisk med tanke på kostnaderna. Men redan 2002 förutspådde Ferdinand Piëch att tiden snart skulle vara mogen för 1-litersbilen och för CFRP som material för industriell användning. Nu, 2009, är tiden inne: Volkswagen gör en tydlig markering på IAA i Frankfurt (17-27 september) med den andra generationen av denna sinnrika bil: L1 representerar ett steg mot framtiden med en helt ny teknologi och en ny formgivning; revolutionär men ändå nära produktionsskick. - Det är en enorm utmaning att kontrollera kostnaderna när man tillverkar karossen av CFRP, säger Dr Ulrich Hackenberg, medlem i ledningen för Volkswagen med ansvar för utveckling. Både tekniskt och utseendemässigt anses CFRP-karossen redan vara ett betydande framsteg i bildesign. Bilens dimensioner är unika. Medan längden på L1 med sina 3813 millimeter är jämbördig med en Volkswagen Fox så är höjden på 1143 millimeter snarlik en Lamborghini Murciélago, och bilens aerodynamiskt optimerade bredd (1200 millimeter) gör att den inte har någon jämlike i dagens bilproduktion. Att definiera en ny typ av bil Vid utvecklingen av de båda prototyp-generationerna av L1 har Volkswagen helt enkelt ifrågasatt allt som typiskt karaktäriserat en bil. Den viktigaste utgångspunkten var karosskonstruktionen, och en kärnfråga ställdes här: Hur måste en bil se ut och vara byggd för att förbruka så lite energi som möjligt? Det logiska svaret: Extremt aerodynamisk och lätt. Men dessa mål måste uppnås med ett icke-förhandlingsbart villkor: största möjliga säkerhet. Lösningen: en smal, tvåsitsig bil med CFRP-kaross! För att passa detta formgivningsmål har stolarna placerats precis som i den kompromisslöst aerodynamiska formen hos ett glidflygplan: Den ena framför den andra. Insteget i konceptbilen liknar också glidflygplanet; genom taket som öppnas åt ena sidan. I denna andra generationen av L1 har konceptet finslipats ytterligare; varje komponent har konstruerats om, ett specialchassi med aluminiumkomponenter har utvecklats, och framför allt har den avgörande CFRP-tekniken från Formel 1-sporten och flygplanskonstruktion överförts till biltillverkning. Detta har kombinerats med en unik typ av hybriddrift för att skapa en bil som är mycket nära serietillverkning. År 2013 är målet för att denna framtida dröm ska bli verklighet.