Globalt leveransrekord för Volkswagen

Under 2012 levererade märket Volkswagen 5,74 miljoner personbilar till kunder över hela världen. Det är en ökning med 12,7 procent jämfört med föregående år och innebär ett nytt leveransrekord. Nya Golf är en av framgångsfaktorerna.

Aldrig förr har så många Volkswagen levererats under ett år.
– Det har varit en kraftig ökning för märket Volkswagen trots ett tufft marknadsläge. Nya Golf har fått en utmärkt start och kraftigt stärkt Volkswagens konkurrenskraft , kommenterar Christian Klingler, ansvarig för försäljning och marknadsföring inom Volkswagen-koncernen och märket Volkswagen.

Enskilt i december levererades 517 900 personbilar, vilket är en ökning med 30,6 procent jämfört med samma månad 2011.
– 2013 kommer att bli ett mycket krävande år, och vi kommer att ställas inför nya och svåra utmaningar. Men vi är väl förberedda, fortsätter Klingler.

Volkswagen rapporterar en betydande tillväxt i framför allt Central- och Östeuropa, Ryssland, Asien och Stillahavsområdet samt USA.

I Sverige registrerades 42 732 (-1,7 procent jämfört med 2011) Volkswagen personbilar. Eftersom totalmarknaden i Sverige sjönk med 8,2 procent ökade Volkswagen sin svenska marknadsandel till 15,3 procent (2011: 14,3 procent).

Leveranser på olika marknader, helåret 2012

• Globalt: 5,74 miljoner bilar (+12,7 procent jämfört med 2011)
  • Europa: 1,7 miljoner bilar (-1,2 procent jämfört med 2011)
  • Central- och Östeuropa: 267 100 (+22,4 procent)
  • Tyskland: 586 100 (-1,2 procent)
  • Sverige: 42 732 (-1,7 procent)
  • Ryssland: 164 700 (+39,6 procent)
  • Asien/Stillahavsområdet: 2,37 miljoner (+23,2 procent)
  • Kina (inkl. Hong Kong): 2,15 miljoner (+24,8 procent)
  • Nordamerika: 623 300 (+25,5 procent)
  • USA: 438 100 (+35,1 procent)
  • Sydamerika: 836 600 (+8,3 procent)
  • Brasilien: 661 000 (+11,7 procent)

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Det har varit en kraftig ökning för märket Volkswagen trots ett tufft marknadsläge. Nya Golf har fått en utmärkt start och kraftigt stärkt Volkswagens konkurrenskraft.
Christian Klingler