Golf BlueMotion under 0,4 liter per mil

Parallellt med introduktionen av nya Golf presenterar Volkswagen en konceptversion av klassens bränsleeffektivaste bil: framtidens Golf BlueMotion. Med en genomsnittlig förbrukning av 0,38 liter diesel per mil blir den första bil att hamna under 0,4-litersgränsen i sitt segment.

Den låga förbrukningen leder till koldioxidutsläpp på 99 gram/km, vilket också är ett nytt toppvärde i klassen. Detta betyder att Golf erbjuder samma låga utsläppsnivå som den mindre Polo BlueMotion, som fram till idag har varit den mest bränsleeffektiva femsitsiga bilen.

Det var sommaren 2006 som Polo BlueMotion inledde Volkswagens BlueMotion-offensiv. Polo följdes upp med BlueMotion-versioner av Golf (generation V inklusive Golf Variant), Golf Plus, Jetta, Caddy, Touran, Sharan och Passat. Med debuten av nya Golf BlueMotion når offensiven sitt crescendo.

Med BlueMotion har Volkswagen demonstrerat att bränsleekonomi inte nödvändigtvis behöver betyda avkall på körglädje. Det blir extra tydligt i fallet Golf BlueMotion.

Konceptbilens hjärta är en ny, tyst och stark common rail-turbodiesel. Denna TDI har 16 ventiler och fyra cylindrar och levererar 77 kW/105 hk. Den erbjuder ett toppvridmoment på 250 Nm redan vid 2 000 varv/min.

0-100 km/h tar 11,3 sekunder och toppfarten är 190 km/h. Konceptbilen är självklart också utrustad med ett partikelfilter. Liksom alla den sjätte generationens Golf-versioner klarar också BlueMotion avgaskraven för Euro5 som kommer att bli lagstiftning nästa höst.

För att uppnå de låga förbrukningsvärdena har Volkswagen koncentrerat sig på två områden. Dels de modifieringar som finns i alla BlueMotion-modeller. Det rör sig om högre utväxling (femväxlad manuell växellåda), däck med lägre rullmotstånd och modifieringar i aerodynamiken. Dels beror det på den potential som finns i den 1 598 kubikcentimeter stora common rail-dieselmotorn.

Tar man sig en titt på de större dieselversionerna, 2,0 TDI, som finns i den Golf som snart får premiär, får man en ännu tydligare bild av hur bränsleeffektiva de nya TDI-Golfarna är. Ett bra exempel är Golf TDI med 81 kW/110 hk. Den har en genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,45 liter diesel/mil (119 g CO2/km) vilket är samma siffror som den tidigare Golf BlueMotion med 77 kW/105 hk.