Hoppserien som blev en succé för Volkswagen och ridsporten

I februari blev det känt att Volkswagen, som sedan 2010 stöttar svensk ridsport, skulle starta en egen hoppserie med de allra främsta ryttarna på plats. Onsdagen den 14 november hålls finalen av Volkswagen Grand Prix på Flyinge men redan nu kan det konstateras att serien blivit en riktig succé på flera sätt.

Volkswagen Grand Prix drog igång i september i Gävle och efter tre deltävlingar (Gävle, Strömsholm och Billdal) väntar nu en final på klassisk ridsportmark, på skånska Flyinge. Där tävlar bland annat storstjärnan och Jerringprisvinnaren Rolf-Göran Bengtsson för första och enda gången på svensk mark i höst.

Tävlingarna har genomförts inför fulla läktare på plats (till finalen väntas cirka 2 000 besökare) och har även bevakats stort i media.
– Ja, vi har all anledning att vara mycket nöjda med den här satsningen, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige. Då tänker jag förstås på det stora intresset från både ryttare och publik – men också på hur vi stärkt vår position inom hästsporten.

För Volkswagen, som säljer ett stort antal fyrhjulsdrivna bilar, är kopplingen till ridsportfolket som ofta har behov av drag- och transportfordon självklar och naturlig.
– Visst är det så att det här är en mycket intressant kundkategori för vår del. Sedan vi gick in i ridsporten för några år sedan så har vi kontinuerligt utökat vårt engagemang och har idag ett mycket bra samarbete med Svenska Ridsportförbundet.

Från förbundets sida är man också nöjda med utvecklingen av samarbetet.
– Volkswagen Grand Prix har betytt väldigt mycket för vår sport. Det är första gången en hoppserie har kunnat arrangeras med betydande prispengar på svensk mark, säger Sylve Söderstrand, förbundskapten för det svenska hästhoppningslandslaget.

Efter finalen på Flyinge kommer Volkswagen och Ridsportförbundet nu att sätta sig tillsammans för att utvärdera säsongen. De slutsatserna kommer att ligga till grund för att diskutera en eventuell fortsättning av serien.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Ja, vi har all anledning att vara mycket nöjda med den här satsningen. Då tänker jag förstås på det stora intresset från både ryttare och publik – men också på hur vi stärkt vår position inom hästsporten.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige