I framtiden kör ridsporten Volkswagen

Volkswagen blir en av ridsportens framtida sponsorer och samarbetspartners. Volkswagen går in dels som förbundssponsor till Svenska Ridsportförbundet och blir dels en av huvudsponsorerna till Stockholm International Horse Show.

Svenska Ridsportförbundet är ett av de största idrottsförbunden med en verksamhet som sträcker sig från nybörjarlektioner på ridskola till medaljer på OS. Däremellan ryms en omfattande verksamhet på 500 ridskolor, med 28 000 licensierade tävlingsryttare och tävling i sju discipliner året runt.

Stockholm International Horse Show är Ericssons Globes största evenemang under året och den största inomhustävlingen inom ridsporten som år efter år presenterar sport och show i världsklass under tre intensiva dagar och är ridsportens skyltfönster vad gäller både bredd och elit.

– Vi är mycket glada över att kunna inleda detta samarbete med svensk ridsport, som med ett stort antal utövare är något av en folksport i Sverige. Det tycker vi passar väl ihop med vårt varumärke, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

– Det är första gången på länge vi har glädjen att presentera en ny förbundssponsor och vi är stolta och glada över att inleda det här samarbetet. Det är ett resultat av en ny sponsorstrategi som arbetats fram under senaste året, säger Carina Sjöberg, generalsekreterare på Svenska Ridsportförbundet.

– Stockholm International Horse Show är den internationella tävling i världen som delar ut flest bilar i priser och de internationella ryttarna står i kö för att komma hit. Nu kan vi leverera en kvalitetsbil utöver det vanliga och dessutom fler än tidigare. Kön med ryttare kommer att bli längre, Volkswagen vill alla ha, säger Ulf Rosengren, ordförande Stockholm International Horse Show.

Samarbetet med Svenska Ridsportförbundet innebär att Volkswagen bland annat hjälper till att lösa förbundets transportbehov genom att tillhandahålla ett antal person- och transportbilar, varav merparten är fyrhjulsdrivna.

– Att vara huvudsponsor till ridsportens stora evenemang, Stockholm International Horse Show, gör att vi når ut till en stor och  – som vi tror – bilintresserad publik. Många som är aktiva inom ridsporten har behov av fyrhjulsdrivna bilar och där har vi idag en mycket stark ställning på marknaden, säger Sten Forsberg.

Med detta nya avtal har Svenska Ridsportförbundet och Stockholm International Horse Show två gemensamma tunga sponsorer, Volkswagen och Agria Djurförsäkring

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Carina Sjöberg, generalsekreterare Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 50 eller Emmelie Johansson, marknadschef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 76, eller Ulf Rosengren, ordförande Stockholm International Horse Show, 0705-16 69 00

År 2009 levererade Volkswagen 3 950 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.