Inspirerad STCC-comeback för KMS  och Volkswagen

Volkswagen gör comeback när STCC drar igång första helgen i maj. Det betyder också att Kristoffersson Motorsport finns med på banan igen med två Volkswagen Golf GTI-ekipage.
− Vi har alltid tävlat med stöd av återförsäljarna och ägnat oss åt varumärkesbyggande. Nu finns det bilar i koncernen som passar in i det nya TCR-reglementet, säger stallchefen i KMS, Tommy Kristoffersson.

Johan Kristoffersson och Fredrik Blomstedt är förarna i Kristoffersson Motorsports STCC-satsning.

2012 tog Johan Kristoffersson hem guldet i standardvagnsmästerskapet, Team Biogas-projektets succéartade slutpunkt. För Kristoffersson Motorsport innebar det att man klev upp i topp när det gäller antal team-titlar i STCC, sex stycken.
− Det var tack vare STCC som KMS bildades 1998 och vi har varit duktiga där i många år, med flera duktiga chaufförer.

Idag avtäcktes den nya KMS-Golfen vid en presentation i Stockholm. Efter några års uppehåll under TTA-eran blir det full satsning igen.
− I den perioden då det inte fanns bilar vi kunde identifiera oss med så styrde vi över till rallycross. Nu är vi tillbaka som det enda av de gamla teamen i mästerskapet, samtidigt som det kommer nya gäng och utmanar, säger Kristoffersson.

Den här gången är det inte bara fokus på det egna tävlandet. Arvika-baserade KMS har också fått ansvaret för försäljningen av tävlingsbilar samt reservdelshanteringen direkt under Volkswagen Motorsport.
− Det viktigaste i satsningen är att ha en bra verksamhet som gynnar alla Volkswagen-teamen. Nästa år ska vi bygga ett team som kan vinna mästerskapet dessutom.

KMS tänker långsiktigt tillsammans med sina stora samarbetspartner Volkswagen, Bauhaus och NEH.
− Vi har ett väldigt bra samarbete. Det är nära till beslut och en otroligt bra kommunikation. För oss är det även intressant med Volkswagens kommande rallybil, R5, som är under utveckling. Vi har ju också ett samarbete med Even Management som är mer instyrda på rally.

Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, är också nöjd med upplägget.
− Vi har väldigt angenäma minnen från STCC, särskilt när vi blev mästare 2012. Det känns bra att Volkswagen åter igen finns med på startlinjen och intresset från teamen för Golf GTI TCR har varit väldigt stort, vilket gläder oss, säger Forsberg.

Affischnamnet under säsongen blir förstås 28-årige Johan Kristoffersson, som var inhyrd av PWR Racing förra året, men nu alltså åter representerar familjeföretaget i STCC.
− Det ska bli spännande. Kul att det är riktiga produktionsbilar vi kör igen, säger en förväntansfull Johan.

Någon chans på mästerskapstitel räknar dock inte Johan med eftersom hans främsta arbetsuppgift är rallycross-VM. Han kommer att missa premiären samt de två sista deltävlingarna.
− Men jag går för vinst i varje lopp jag ska köra. Ställer man upp i en tävling vill man ju alltid vinna!

Vem som kommer att köra bilen när Johan är upptagen med rallycross-VM är inte officiellt.
− Vi jobbar på det och har en lösning på gång. Det kommer ut inom kort, hälsar Tommy Kristoffersson.

I den andra bilen kommer STCC-debutanten Fredrik Blomstedt att sitta, ett än så länge ganska okänt namn för svensk racingpublik.
− Han har mest kört i olika serier utomlands och gjort det bra där. Men jag lägger inga stora förväntningar på honom första året. Det är nog ingen annan är Roberto Colciago som har kommit till svenska racingbanor och gjort resultat direkt, säger stallchefen om den 25-årige stockholmaren, som har Edward Sandström som mentor.

Och att det är en laddad Blomstedt som väntar på säsongsstarten råder ingen tvekan om.
− Jag har tränat väldigt mycket på sistone och kört på simulatorn ute på Bosön. Jag är så taggad att jag till och med har suttit med hjälmen på mig inne på kontoret för att få känslan, avslöjar Fredrik Blomstedt med ett skratt.

Förutom KMS-bilarna så kommer ytterligare ett antal VW Golf GTI-ekipage att stå på startlinjen. Lestrup Racing Team har tre bilar till förfogande. Dennis Strandberg tar hand om den ena. I den andra sitter Albin Wärnelöv från Experion Racing. Vem som ska köra den tredje återstår att se. Ytterligare tillägg till den breda Volkswagen-besättningen är Andreas Ahlberg och Peter Möller i Micke Kågered Racing.

STCC-säsongen har sju deltävlingar, med tre race i varje, och startar helgen 4-6 maj på Ring Knutstorp i Skåne medan finalracet går 16 september på Mantorp Park i Östergötland.

Fredrik Blomstedt

Bor
: Stockholm
Ålder
: 25
Meriter
: Formel Renault i Asien (2007) och England (2008-2009). Därefter lades karriären tillfälligt på is. 2015: Comeback, med en satsning på den europeiska sportbilsserien Euro Series by Nova Race. Seger i mästerskapet. 2016: Renault Sport Trophy i Europa. Tre segrar, åtta pallplatser. Trea totalt i Sprint-kategorin och tvåa i Endurance-tabellen.

Johan Kristoffersson

Bor
: Arvika
Ålder
: 28
Meriter
: STCC-mästare med Volkswagen 2012, Mästare i Porsche Carrera Cup 2012, 2013 och 2015. Mästare i International Superstars Series (Audi RS5) 2012, VM-brons i FIA World Rallycross Championship 2015 och silver 2016.

GOLF GTI TCR

Den nya racingbilen med beteckningen TCR är baserad på den serietillverkade gatversionen Golf GTI Clubsport och är framtagen av Volkswagen Motorsport i huvudsak för att passa team i nationella mästerskap. Under den aerodynamiska karossen sitter en turbomatad motor på upp till 350 hästkrafter vilken driver framhjulen med en sexväxlad sekventiell växellåda. Utvändigt är den ca 15 cm bredare än en vanlig Golf och den har en vinge i aluminium för optimal väghållning. På insidan återfinns en racestol med huvudskydd samt en säkerhetsbur och FIA-godkänd säkerhetstank.

Bilens grundteknik är förutbestämd av TCR-organisationen och det sker genomgripande tester, mätningar och analyser inför säsongsstarten. Resultaten av dem utgör grunden för hur de olika tillverkarnas bilar ska klassificeras när det gäller prestanda, aerodynamik, vikt och viktfördelning. Målet är ”balans av prestanda” – för att uppnå största möjliga gemensamma grund för alla registrerade team, vilket ska säkerställa att det inte är tekniken utan förarens prestation som avgör vem som vinner. I år kommer Golf GTI TCR att – utöver STCC – finnas med racingserier i Asien, Mellanöstern, Italien och Tyskland men också i den internationella TCR-serien.

Årets STCC-kalender

6 maj: Knutstorp
20 maj: Alastaro
17 juni: Solvalla
9 juli: Falkenberg
13 augusti: Gelleråsen
3 september: Anderstorp
16 september: Mantorp

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

− Vi har alltid tävlat med stöd av återförsäljarna och ägnat oss åt varumärkesbyggande. Nu finns det bilar i koncernen som passar in i det nya TCR-reglementet.
Tommy Kristoffersson, stallchef KMS