Johan Kristofferssons dröm slog in i Höljes

En magisk weekend. Den som alla ser fram emot. Den som Johan Kristoffersson drömt om att vinna. Och gissa? Drömmen slog in.

PSRX Volkswagen World RX Team Sweden dominerande ännu en weekend med sina Polo GTI Supercars i sublim form vid World RX i Höljes. Johan tog sin tredje seger på fyra omgångar och den enda gång han inte vann (World RX i Storbritannien i maj) gjorde hans team-kollega Petter Solberg det.

Och när man ser på resultatet är det inte konstigt att PSRX Volkswagen Sweden är idel leenden nu. Vad kan vara bättre än att leda team-mästerskapet? Att leda både förar- och teammästerskapen. Och vad kan vara bättre än att leda både förarmästerskapet och team-mästerskapen? Att vara etta och tvåa i förarmästerskapet.

Välkommen till PSRX Volkswagen Sweden.

När 30 000 svenskar slutade ropa hans namn fick Johan Kristoffersson ett ögonblick när han kunde reflektera över vad han gjort. Hans senaste seger.

- Det här är den seger jag ville ha, sade en förtjust och känslosam Johan inför de beundrande hemmafansen i Höljes. Den här segern betyder så mycket för mig inför min hemmapublik, och naturligtvis, det är också hemmabana för hela teamet. Jag är så glad för allas skull.

- Igår (lördag) gick allt bra och vi var i ledningen mot slutet av dagen, men jag var så totalt fokuserad på dag nummer två – jag visste att det var här jag måste avgöra. Som alltid gick bilen helt perfekt och ett stort, stort tack till alla i teamet och inte bara till alla som var här men också alla som jobbar så hårt för vår skull i Volkswagen Motorsport.

- När det här avtalet blev klart inför säsongen hade jag en dröm om att vi skulle kunna göra något alldeles speciellt, men kunde vi göra underverk? Jag visste inte. Men nu tycker jag att det ser ut som om vi börjar göra just det.

PSRX Volkswagen Sweden hade en perfekt taktik inför Höljes och hade pole position efter kvalomgångarna.

-Det var verkligen viktigt att vara etta och tvåa efter kvalen – då kunde vi vara säkra på att gå in i var sin semifinal, säger teamägaren Petter Solberg:

- Jag hade inte de bästa tiderna i de tidiga heaten med mycket trafik igår men det gick bra idag på morgonen och jag vann Q4 vilket gav oss den position vi ville ha. Allt såg perfekt ut ända till jag fick stopp i starten i min semifinal. Jag kunde inte tro det. Allt hårt arbete som bara gick upp i rök.

-Ok det är racing. Jag ska inte låta det här förstöra festen som vi förtjänat här hemma i Sverige. Ni märker kanske att jag är lite mer svensk den här weekenden. Ärligt talat, jag är så glad för teamets skull och vad vi lyckats med här. För mig är team-mästerskapet mitt fokus, men att vi är i den här positionen i ett team som bara är sex månader gammalt är otroligt och en verklig prestation av PSRX Volkswagen Sweden.

- Ni vet att vi inte vill lova mer än vi kan hålla, och även om det fortfarande är långt kvar och många kurvor innan säsongen är över tycker jag att det börjar se lovande ut. Det kunde inte vara bättre än så här.

Result efter World RX i Sverige, Höljes:

1 Johan Kristoffersson                      4 m 14,579 s
2 Andreas Bakkerud                            4 m 16,942 s
3 Sébastien Loeb                                 4 m 17,480 s
4 Timmy Hansen                                  4 m 20,773 s
5 Kevin Eriksson                                  4 m 21,384 s
6 Janis Baumanis                                4 m 27,229 s

Förarmästerskapet:

1 Kristoffersson            181 poäng
2 Solberg                       150 poäng
3 Ekström                       143 poäng
4 Loeb                            125 poäng
5 Bakkerud                     124 poäng
6 Hansen                        121 poäng

Team-mästerskapet:

1 PSRX Volkswagen Sweden          331 poäng
2 Team Peugeot-Hansen                   246 poäng
3 EKS
                                                201 poäng

Nästa omgång i World RX går i Kanada, Trois-Rivière, 4 - 6 augusti.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Det här är den seger jag ville ha
Johan Kristoffersson