Johan och Petter tillbaka från Kanada till Frankrike

Mästerskapet i FIA World Rallycross är tillbaka den här helgen, fyra veckor efter PSRX Volkswagen World RX Team Swedens femte raka seger för säsongen, i Kanada den 6:e oktober. Då blev det dubbelseger med mästerskapsledarna Johan Kristoffersson och Petter Solberg på första respektive andra plats.

Nu är de tillbaka, i Frankrike denna gång, och det ger dem en möjlighet att använda den franska de lärde sig i fransktalande Trois-Rivières Quebec, i Kanadas World RX.

Det stämmer, eller hur Johan?

- Oui.

Petter?

- Absolut. Oui.

- Allvarligt talat, jag älskar den här tävlingen, Jag älskar Lohéac.

Hur är det med franskan, Petter?

- Ja, jag vet, men det är verkligen viktigt att tala om stämningen här den här helgen. Banan i Lohéac är bra, men det är inte en av säsongens bästa – men atmosfären och organisationen är lika bra som någon annanstans under säsongen. Jag älskar det, det är verkligen kul.

Johan Kristoffersson känner på samma sätt. Det är inte förvånande att de två förarna i Polo GTI Supercar är överens om det – Frankrikes World RX har körts tre gånger och de har vunnit en tävling var (Solberg 2014 och Kristoffersson 2015).

- Petter har rätt, säger mästerskapsledaren Johan (35 poäng före Solberg). Stämningen här är verkligen fin – nästan lika bra som i mitt hemmarace! Det är naturligtvis en stor publik här för Sébastien Loebs skull, och det kan man förstå. Han är en megastjärna på sin egen gata och han kommer naturligtvis att vara bland de främsta när vi kämpar om segern den här helgen. Men vårt fokus är att göra ännu ett bra lagarbete.

- Det ser bra ut för PSRX Volkswagen Sweden. Vi leder teammästerskapet med 108 poäng och vi förtjänar den placeringen. Men som i alla race, på fredag startar vi från noll och vi måste göra allt rätt ännu en gång.

- Prioriteringen är team-mästerskapet i World RX – det har vi aldrig ändrat på.

Ja, men hur är det med förarmästerskapet, du måste väl vara litet intresserad av den titeln också, Johan?

- Det kan man säga! Naturligtvis vill jag bli mästare, att bli världsmästare är vad alla drömmer om och jag är inte annorlunda. Men när Petter och jag började prata om det här året sade vi att vi skulle jobba som ett team, samarbeta och alltid hålla oss till planen – det har vi gjort och jag tror att det är därför vi har en så bra placering som vi har nu.

Föga förvånande håller Petter med till 100 procent.

- Det stämmer precis, säger Petter. Jag har kört i några team där folk drar år olika håll och det fungerar inte. Som Johan säger, vi ville samarbeta den här säsongen och det har vi gjort.

- Allt fungerar bra just nu, men det beror på hur vi lade upp arbetet inför säsongen.

- Det är samma sak med bilen. Vi startade med bilen i början av året och sedan dess har vi inte gjort något mer utvecklingsarbete under säsongen. Det vi har jobbat med är att få ut det bästa ur den och att förbättra den för alla förhållanden; asfalt, grus, lera, regn, torka, allt. Vi har fått bilen att fungera bra under alla förhållanden, sedan har vi koncentrerat oss på att få allt rätt mellan Johan och mig själv. Teamwork har varit den grund som hjälpt oss bygga den här säsongen.

Vad? När?

Kvalificering 1 – 2: lördag den 2 september 13.00 – 15.20

Kvalificering 3 - 4: söndag 3 september 1005 – 1040

Semifinaler – final: söndag 3 september 15.00

Frankrikes World RX i Bretagne

Precis som Höljes i Sverige är Lohéac ett hörn av Bretagne som förvandlas till ett mecka för motorsport en gång om året. Men det är inte vrålet från 3 600 hästkrafter på startlinjen som bullrar mest – det gör de 75 000 fansen som kan höras vida omkring. En mycket populär Peugeot-förare, Sébastien Loeb, gav hemmafansen anledning att hurra när han klev upp på pallen förra året. Men vem stod två platser ovanför den niofaldige rallyvärldsmästaren på pallen? Just det, vår egen hjälte Johan Kristoffersson.

Tidigare segrare:
Johan Kristoffersson (2016)
Timmy Hansen (2015)
Petter Solberg (2014)

Ställningen inför Frankrikes World RX

Förarmästerskapet:

1 Kristoffersson             211 poäng

2 Solberg                       176 poäng

3 Ekström                     158 poäng

4 Loeb                           144 poäng

5 Hansen                       135 poäng

6 Bakkerud                     128 poäng

Teammästerskapet:

1 PSRX Volkswagen Sweden            387 poäng

2 Team Peugeot-Hansen                   279 poäng

3 EKS                                                 236 poängs

World RX i Frankrike sänds på SVT2 klockan 14.00 den 3 september.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Prioriteringen är team-mästerskapet i World RX – det har vi aldrig ändrat på
Johan Kristoffersson