Kristoffersson och Volkswagen på pallen igen i rallycross-VM

Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Sweden, stod på pallen för andra tävlingen i rad när rallycross-VM gästade Turkiet och Intercity Istanbul Park.

Kristoffersson styrde sin VW Polo till tredje plats i finalen och slog därmed vakt om sin bronsplats i mästerskapet.

– Det blev en bra helg för oss även om vi fick kämpa hårt för pallplatsen, både i depån och ute på banan, konstaterade Kristoffersson efter målgång.

Johan Kristoffersson och Volkswagen Team Sweden kom till Turkiet och årets elfte VM-deltävling med gott självförtroende efter andraplatsen senast i Barcelona.

Efter ett kval, där Johan noterades för placeringsraden 5-6-7-10, avancerade han lätt till semifinal som sjätte förare totalt. Semifinalen blev en riktig holmgång. Johan låg visserligen tvåa bakom Timmy Hansen ut på det sista varvet, men eftersom han hade alternativspåret kvar var risken ändå stor att han skulle missa en finalplats.

– Men det hände mycket där på slutet. Jag var till och med uppe i ledning när jag blev påkörd och föll tillbaka ett par placeringar.

En tredjeplats blev det till slut och avancemang till final i vilken Kristoffersson statade från tredje led och femte ruta.

Johan gjorde en bra start och var trea ut på det första varvet.

– Men sedan tvekade jag lite om jag skulle ta alternativspåret direkt och då fick jag en riktig körare av Anton Marklund som dök på innern och tog sig förbi.

Senare på det inledande varvet fick Marklund problem och Kristoffersson kunde, efter viss kontakt, ta sig förbi. Resten av finalheatet blev ganska öppet för Johan som tog tredjeplatsen bakom Timmy Hansen och Andreas Bakkerud.

– Vi hade tufft med tempot i dag och vi fick använda all vår kunskap för att lyckas erövra en ny pallplats. Tredjeplatsen var en arbetsseger och för varje gång vi är ute tycker jag att vi tar ett steg framåt, sa teamchefen Tommy Kristoffersson som en hyllning till hela teamet.

Berömmet inkluderar Johans förarkollega Tord Linnerud, som precis som i Barcelona nådde semifinal. Där hade norrmannen emellertid tufft i den hårda konkurrensen och fick nöja sig med femte plats, placeringen före sin landsman, VM-ledande Petter Solberg.

Även om Petter inte avancerade hela vägen den här gången behåller han sin guldposition i mästerskapet, men Timmy Hansen tog in 16 poäng på den regerande mästaren, vars försprång inför de två avslutande deltävlingarna nu har krympt till 19 poäng.

Johan Kristoffersson slog vakt om sin tredjeplats i tabellen, men skuggas av nye fyran, Andreas Bakkerud, som nu är 13 poäng efter.

För det andra svenska VM-teamet, Marklund Motorsport, blev deltävlingen i Turkiet dessvärre ingen succé. Varken Toomas ”Topi” Heikkinen eller P-G Andersson lyckades avancera till semifinal.

Finländarens tävling förstördes i den tredje kvalomgången där han tvingades bryta och tappade många värdefulla, och helt avgörande poäng. Davy Jeanney kraschade framför Heikkinen som inte hade en chans att styra undan utan körde rakt in i fransmannen.

Efter det hjälpte inte 13:e placering med stukad Polo i den avslutande kvalomgången. Finländaren slutade på 14.e plats, två placeringar och lika många poäng från avancemang till semifinal.

P-G Andersson, som var tillbaka i mästerskapet efter att ha stått över tävlingen i Barcelona, föll på eget misstag i den första kvalomgången där han inte vara bättre än 19:e man. P-G kämpade för att revanschera sig, men med krånglande motor hade han ingen chans att slå sig in bland de tolv främsta och erövra en plats i semi.

Nästa deltävling i rallycross-VM avgörs i Italien 16-18 oktober.

Resultat.

Rallycross-VM, Turkiet, 3-4 oktober.

Supercar.

4) Volkswagen Team Sweden, 241

5) Marklund Motorsport/Volkswagen, 219

6) EKS/Audi, 211

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.