Lagom till vårvärmen – premiär för nya Volkswagen Eos

Nya Eos har premiär hos Volkswagen-handlarna vecka 18. Denna fyrsitsiga cabriolet/coupé har slipats rent tekniskt, fått en uppdaterad formgivning och förfinats med många nya utrustningsdetaljer.

Volkswagen Eos var banbrytande vid premiären 2006. Med sin innovativa takkonstruktion kombinerar den det bästa av allt. Med taket uppe har man den täckta bilens komfort kombinerat med coupéns eleganta linjeföring. Den integrerade solluckan i glas är tilt- eller öppningsbar. Om vädret tillåter kan man med ett knapptryck fälla ner alltihop och istället njuta av en fullfjädrad cabriolet. Det tar endast 25 sekunder att fälla taket.

Sedan premiären har Eos tillhört de mer populära modellerna sin klass och den har hittills sålts i närmare 1000 exemplar i Sverige. Nu är det dags för nästa version. Från och med vecka 18 finns den att beskåda och provköra hos Volkswagens återförsäljare i Sverige. Nya Eos har gått att beställa sedan februari och hittills har drygt 150 order lagts.

Uppdaterad exteriör
Med tydlig struktur och horisontell linjeföring följer utseendet hos nya Eos koden i Volkswagens design-DNA. Mellan de nya strålkastarna sträcker sig den nya kylargrillen som består av tre svarta, glänsande ribbor. Bakifrån känner man igen nya Eos på de nydesignade, tvådelade LED-bakljusen och den nya stötfångaren med diffusor.

Nya innovationer
Tekniskt karaktäriseras nya Eos av flera nya detaljer, exempelvis helljusassistenten ”Light Assist” (tillval) som automatiskt övertar upp- och nedbländning av helljuset, beroende på trafiksituationen.

En annan innovation i nya Eos är andra generationen av Park Assist (tillval). Denna parkeringshjälp kan utöver vanlig fickparkering även parallellparkera bilen, det vill säga backa in bilen i en parkeringsruta.

Ytterligare en nyhet är det nyckellösa lås- och startsystemet Keyless Access (tillval), som numera kan öppna taket med hjälp av fjärrkontroll.

För att bjuda på skönaste sittkomfort även vid höga temperaturer finns nu ”Cool Leather” som tillval. Lädret reflekterar solljuset och blir därmed betydligt mindre uppvärmt.

Motorprogrammet
Det svenska motorprogrammet omfattar tre turboladdade och direktinsprutade motorer – två bensinmotorer (TSI) och en dieselmotor (TDI).

TSI 160

Bränsleförbrukning (blandad körning): 5,2 l/100 km
CO2-utsläpp: 138 g/km

Priser – från 284 900 kronor
TDI 140 och TSI 210 går att kombinera med den innovativa dubbelkopplingsväxellådan DSG (6-stegad). Pristillägget är 14 500 kronor.

• TSI 160               284 900 kronor
  • TSI 211               309 900 kronor
  • TSI 211 DSG       324 400 kronor
  • TDI 140              299 900 kronor
  • TDI 140 DSG      314 400 kronor

Utrustningspaket
Det finns flera utrustningspaket för att sätta en personlig prägel på sin Eos.

Premiumpaketet – 24 900 kronor
Eos Premiumpaket höjer stilen och lyxkänslan till ett attraktivt pris:

• Läderklädsel Nappa
  • Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus fram
  • Parkeringssensorer bak
  • 17” lättmetallfälgar
  • Nedvinklingsfunktion hos höger ytterbackspegel

Sportpaket 17” – 2 000 kronor
17”-fälgarna kan kombineras med ett sportpaket:

• Mörktonade bakljus
  • Pedalställ i aluminium
  • Sportchassi, sänkt 15 mm

Sportpaket 18” – 14 400 kronor (Kansas) eller 15 200 kronor (Vicenza)
18”-fälgarna Kansas och Vicenza erbjuds i ett sportpaket:

• Pedalställ i aluminium
  • Sportchassi, sänkt 15 mm
  • Däcktryckskontroll
  • Mobilitetsdäck, med insida täckt av polymerskikt för att förhindra punktering
  • Mörktonade bakljus
  • 18” lättmetallfälgar Kansas eller Vicenza

Utöver detta erbjuds ett exklusivt interiörpaket, ett Ambientepaket och ett ljus- och siktpaket.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.