Latvala vinner Rally France för andra året i rad

Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) vann Rally France för andra året i rad. Efter förra årets historiska seger i Alsace var det finska paret, som nu ligger på andra plats i FIA World Rally Championship (WRC), återigen framgångsrika i Korsika.

Efter förra årets seger i Frankrike är årets seger den finska duons andra vinst på asfalt, deras 15:e totalt och deras åttonde i Polo R WRC. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) kompletterade Volkswagens framgång genom att sluta på tredje plats. Det gör att Volkswagen kommit på pallen 22 gånger den här säsongen och ändå återstår två av de tretton som ingår i WRC.

Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) fick en bra avslutning efter ett svårt hemmarally. De vann Power Stage för nionde gången den här säsongen - och för den 25:e gången i deras karriär. Det innebar tre bonuspoäng till sammandraget.

Latvala vinner på asfalt igen
Latvala/Anttilas andra vinst i karriären på asfalt blev en remarkabel historia. Vid det snabbaste asfaltrallyt någonsin - Alsace 2014 - kunde Volkswagen-paret bryta en 15 år lång ökenvandring för den stolta rallynationen Finland, som tvingades vänta ett och ett halvt decennium tills en landsman vann på det underlaget igen. Nu upprepade de inte bara den prestationen utan de visade också sin fart under vad som troligen är de tuffaste förhållanden på senare år och i ett Rally France med extremt omväxlande karaktär. Därigenom minskade de också gapet till bara en seger i den pågående kampen mellan finska förare (175 segrar) och franska (176 segrar). Latvala/Anttila är bara det andra finska paret som vunnit en VM-tävling på Korsika. Markku Alén/Ilkka Kivimäki vann där 1983 och 1984.

Andreas Mikkelsen och Ola Fløene fortsatte sin extremt framgångsrika säsong med att ta sin sjunde pallplats för året i Frankrike. Därmed behöll de kontakten med sina team-kollegor i Volkswagen Latvala/Anttila och hoppet om att kunna sluta tvåa i World Championship. Sju pallplatser på de senaste elva rallytävlingarna för säsongen - bara regerande mästarna Ogier/Ingrassia har deltagit i den traditionella champagneduschen oftare, då de stigit upp på pallen nio gånger i år.

När två rallyn återstår den här säsongen ligger Mikkelsen/Fløene på tredje plats i VM-tabellen, 34 poäng efter Latvala/Anttila. Man kan få maximalt 28 poäng vid varje omgång. Samtidigt utökade de försprånget till fjärdeplacerade Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S, Citroën) med 28 poäng.

Power Stage tröst för Ogier
Efter sin "Black Friday" - i sitt hemmarally av alla platser - var det en liten tröst för Sébastien Ogier/Julien Ingrassia att de vann avslutande Power Stage. Det är en verklig specialitet för Ogier/Ingrassia. För 25:e gången i karriären har de tagit hem de maximala tre bonuspoängen på den sista specialsträckan. Sedan 2011 har de tre snabbaste paren i Power Stage belönats med extrapoäng att lägga till sammandraget i mästerskapet för förare och kartläsare.

Ogiera/Ingrassia fick ett bakslag på fredagen då de förlorade 1,40 minuter på grund av en pyspunktering. Det blev inte bättre sedan de fått ett tio minuters tidstillägg för att ha startat i tävlingen igen enligt Rally 2 reglementet efter att ha bytt växellådan utanför den vanliga servicen. Även om det krossade alla förhoppningar om att sluta på poängplats vann de den längsta specialsträckan (SS6, “Muracciole–Col de Sorba”, 48,46 km) och den snabbaste (SS7, “Sotta–Chialza”, med en genomsnittsfart av 103,68 km/t) .
Deras Volkswagen-kollegor fick också bonuspoäng, Jari-Matti Latvala och Miikka  Anttila kom trea i Power Stage.

Extremt utmanande "Tour de Corse"
Två av de nio specialsträckorna ströks på grund av jordskred. Förarna och teamen kämpade konstant emot extremt väder under rallyts tre dagar. Fredagen dominerades av stormar och skyfall. På lördagen gjorde de leriga asfaltsträckorna livet svårt för för förare och co-drivers. På söndagen var den svåraste utmaningen att vägarna var blöta på sina ställen och torra på andra och gradvis torkade upp under dagens lopp.

Volkswagen-förarna satte huvudsakligen sitt hopp till de mjukare Michelin-däcken medan konkurrenterna oftare valde den hårdare gummiblandningen. Och det visade sig vara rätt val. Latvala/Anttila utökade sin ledning med över 40 sekunder till 43,1 sekunder på rallyts sista dag. Samtidigt minskade Mikkelsen/Fløene gapet till andraplacerade Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB, M-Sport-Ford) med 30 sekunder till bara 3,2 sekunder.

Citat efter dag tre i Rally France
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
-Julien och jag avslutade rallyt med ännu en fantastiska dag i vår Polo här på Korsika. Förhållandena och vägprofilen var mycket trevliga och spektakulära idag. Vår strategi att välja fyra mjuka däck för dagens andra sträcka var kanske litet riskfylld men generellt är jag mycket nöjd med hur dagen slutade. Och vi vann Power Stage som var ett trevligt sätt att sluta Rally France på. Nästa år kommer jag att göra allt för att trikoloren ska vaja högst igen efter två finska segrar på rad. Men nu vill jag gratulera Jari-Matti och Miikka.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
- Jag kämpar för att finna ord. Det är en fantastisk känsla att vinna här på Korsika. Förhållandena var inte lätta idag heller eftersom de konstant växlade mellan torra och blöta sektioner. Och min ledning över Elfyn Evans var inte precis det man skulle kunna kalla komfortabel. Trots det ville jag undvika att ta för stora risker, och öka ledningen på ett kontrollerat sätt för att kunna ta hem segern. Det var precis det jag gjorde. Jag skulle vilja dedicera min seger till min idol Henri Toivonen. Det är ännu ett skäl till att dagen är så speciell för mig.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
- I grund och botten är vi mycket nöjda med hur Rally France utvecklades. Tredje plats är ett bra resultat även om vi pressade på för att för att komma ikapp Elfyn Evans på andra plats. Vi kämpade på riktigt bra men tyvärr räckte det inte. Grattis till Jari-Matti Latvala och Elfyn - de gjorde båda ett starkt rally. Jag var kanske litet för defensiv i början men jag brottas fortfarande med växlingen från grus till asfalt. Jag kan och jag kommer att jobba med det. Men lördagen och söndagen utvecklades som jag hade hoppats. Vi körde klokt men ändå fort. Ola och jag kan vara nöjda med vår prestation. Visst, vårt mål är fortfarande att sluta som tvåa i VM-sammandraget. Men vi måste göra något magiskt för att kunna komma ikapp vår team-kollega Jari-Matti Latvala som har ett stort försprång. Vad som händer kommer vi definitivt att göra vårt bästa.

Jost Capito, Volkswagen Motorsport Director
-Vilket nervslitande Rally France. Stormar, årets svåraste förhållanden och tre enastående Volkswagen-förare i toppform. Vi är stolta över den här segern. Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila gjorde ett taktiskt intelligent rally, och höll tillbaka i det extrema vädret men attackerade när och var de kunde. De är värdiga vinnare, jag tar av mig hatten för dem. Detsamma gäller Andreas Mikkelsen och Ola Fløene. Det faktum att bara regerande mästarna tagit flera pallplatser i år säger allt. På tal om mästare, Sébastien Ogier och Julien Ingrassia hade sin beskärda del av otur i sitt hemmarally här på Korsika. Men segern i Power Stage visar att de fortfarande hungrar efter segrar och att de kommer att kämpa ända till slutet.

FIA Rally World Championship (WRC),

6.     Hyundai Motorsport N         59
7.    Jipocar Czech National Team     45
8.     FWRT                 9

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Jag skulle vilja dedicera min seger till min idol Henri Toivonen
Jari-Matti Latvala