Leveransrekord för Volkswagen under första halvåret

Volkswagen Personbilar levererade mer än tre miljoner bilar under perioden januari-juni. Det är nytt rekord i företagets historia. Totalt nådde 3,07 miljoner bilar kunder över hela världen och det var en ökning med 3,8 procent jämfört med samma period 2013 (2,95 miljoner). I Sverige blev ökningen ännu större.

-       Utvecklingen för Volkswagen Personbilar under första halvåret var stabil tack vare märkets lyckade modellprogram. Särskilt Golf är en storsäljare, och då inte enbart den klassiska versionen utan även Variant* och Sportsvan, säger Christian Klingler, ansvarig för Försäljning och Marknad inom Volkswagenkoncernen och för Volkswagen Personbilar och tillade:

-       Situationen på de globala marknaderna kommer fortsatt att bli en utmaning under kommande halvår och det gör att vi måste anstränga oss extra mycket.

Under juni månad enskilt blev antalet utleveranser 514 900 (juni 2013: 509 200, +1,1 procent).

Volkswagen Personbilar levererade 864 000 (843 600, +2,4 procent) på den europeiska marknaden under årets första sex månader. 451 000 (427 800, +5,5 procent) av dessa gick till kunder i Västeuropa (exklusive Tyskland). Leveranserna på den tyska hemmamarknaden ökade också: 285 700 (283 400, +0,8 procent) nya bilar blev siffran där.

I Sverige ökade Volkswagen Personbilar med 24 procent och 22 560 (18 169) bilar nådde svenska kunder under första halvåret. Därmed ökade man mer än marknaden i stort – och mest av alla bilmärken.

-       Vi är vinnaren på svensk bilmarknad och är förstås mycket nöjda med starten av året. Vi har sett en stark utveckling för de flesta av våra modeller som Polo, Golf och Passat. Det ger oss ett bra självförtroende inför lanseringen av nya Passat som sker i höst, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige.

I Central- och Östeuropa levererade Volkswagen Personbilar 127 000 (132 400, -4,0 procent) bilar under perioden. 67 400 (77 300, -12,8 procent) av dessa gick till Ryssland.

Som kontrast till detta stod Asien-Stillahavs-regionen för en tillväxt på 16,8 procent under första halvåret. Där Volkswagen Personbilar levererade 1,50 (1,28) miljoner bilar. 1,39 (1,17, +18,5 procent) miljoner bilar gick till Kina (inklusive Hong Kong) under samma period.

Volkswagen Personbilar levererade 282 600 (309 600, -8,7 procent) fordon i Nordamerika under januari-juni och av dessa gick 179 100 (206 800, -13,4 procent) till USA. I Sydamerika minskade leveranserna under första halvåret med 21,1 procent till 317 300 (401 900) bilar. 255 700 (307 000, -16,7 procent) levererades till kunder i Brasilien.

• Golf Variant heter Golf Sportscombi på den svenska marknaden.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.