Leveransrekord för Volkswagen under första kvartalet

Under årets tre första månader levererade Volkswagen 1,23 miljoner personbilar. Det är en ökning med 10,4 procent jämfört med år 2010 och ett nytt leveransrekord för perioden.

Rekord blev det också i mars då Volkswagen levererade 468 000 personbilar, en ökning med 4,9 procent jämfört med mars 2010.
– Leveranserna av märket Volkswagen har utvecklats mycket bra. Ökningen var särskilt stark på tillväxtmarknaderna, kommenterar Christian Klingler, styrelsemedlem i Volkswagen AG och ansvarig för försäljning och marknadsföring inom Volkswagen-koncernen och märket Volkswagen.

Volkswagen rapporterade hög tillväxt i Asien/Stillahavsområdet, särskilt i Kina (inklusive Hong Kong) som är Volkswagens största enskilda marknad. Där levererades 429 500 personbilar till kunder under första kvartalet, vilket är en ökning med 18,5 procent jämfört med 2010. Första kvartalets utveckling var också särskilt stark i Indien, där leveranserna ökade mer än tiofalt till 18 200 (2010: 1 700) personbilar.

I Central- och Östeuropa ökade leveranserna med 36 procent till över 37 200 personbilar. Enbart i Ryssland levererades 16 800 (+96,5 procent) personbilar. Trenden var positiv även i Europa där Volkswagen levererade 420 400 personbilar, en ökning med 2,9 procent. I Nordamerika ökade leveranserna med 15,5 procent till 106 300 personbilar.

I Sverige registrerade Volkswagen 8 727 personbilar under första kvartalet, en ökning med 17,2 procent jämfört med samma period förra året. Det ger Volkswagen en marknadsandel på 12,5 procent.
– Även i Sverige har vi fortsatt stora framgångar och det finns förutsättningar för att 2011 ska kunna bli ett riktigt rekordår. Särskilt nya Passat kommer under året att ge en positiv effekt, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen i Sverige.

Volkswagens modelloffensiv fortsätter under 2011 med ett flertal nya lanseringar, bland annat Jetta, Eos, Golf Cabriolet, Tiguan och Beetle.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.