Lyckad motorsporthelg för Volkswagen

Dubbelseger med Race Touareg i Marockanska Rallyt och seger i årets sista tävling i juniormästerskapet JTCC med Golf – det är helgens facit i motorsportvärlden för Volkswagen.

I Marockanska Rallyt – som kan ses som en viktig del i uppladdningen inför Dakar-rallyt som startar i januari – vann Giniel de Villiers före sin teamkamrat Carlos Sainz.

Det sex dagar långa rallyt blev en stor framgång för Volkswagen, som tävlar med samma bilar som i Dakar-rallyt – Race Touareg 2. Utöver dubbelsegern för fabriksteamen Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz och Carlos Sainz/Michel Périn, blev det en fjärdeplats för privatteamet Carlos Sousa/Andreas Schulz. På femte plats kom Volkswagen-förarna Mark Miller/Ralph Pitchford.

- Vår prestation i Marocko var en stor framgång. Nu fortsätter vi våra förberedelser inför Dakar och det kommande rallyt UAE Desert Challenge i slutet av oktober, säger Kris Nissen, chef för Volkswagen Motorsport.

Pallplatser för hela teamet

Ännu en Volkswagen-framgång kunde noteras i det svenska juniormästerskapet JTCC. Blott 15-årige Simon Reinberth, som kör en Golf för Team Eljasmotorsport, tog hem segern i årets sista deltävling.

– Det var ett helt perfekt race för min del. Jag hade flytet och kunde köra utan att göra misstag. I slutet av racet slutade mina torkare att fungera så det blev dålig sikt, men det gick vägen ändå, säger Reinberth.

För Team Eljasmotorsport har JTCC-säsongen varit mycket lyckad. Förra året tog Roger Eriksson hem mästerskapstiteln i sin Golf och i år har man satsat på trebilsteam med, utöver redan nämnde Simon Reinberth, Marcus Fluch och Tommie Lööf. Alla tre har hållit sig framme och lyckats köra till sig flera pallplatser inklusive två segrar. I sammanräkningen har de platserna 4 (Simon Reinberth), 5 (Tommie Lööf) och 8 (Marcus Fluch).

Inför nästa säsong planerar AB G Persson, som är Volkswagen-återförsäljare i Uppsala, att ta över teamets JTCC-satsning.

Marockanska Rallyt, slutställning

Pos., Team, Bil, Total tid
1. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (RSA/D), Volkswagen Race Touareg 2, 17h36m35s
2. Carlos Sainz/Michel Périn (E/F), Volkswagen Race Touareg 2 + 3m13s