Lyckat test av Volkswagen i tyska WRC-rallyt

Volkswagens fabriksteam förbereder sig inför sitt deltagande i rally-VM (WRC) år 2013. I helgen deltog man i deltävlingen i Tyskland med två Skoda Fabia S2000. Resultatet blev två pallplatser i Super 2000-klassen.

Från och med år 2013 kommer Volkswagen att tävla i rally-VM (FIA World Rally Championship) med Polo R WRC. Fram till dess är en ny rallybil, baserad på Polo, med cirka 300 hk under utveckling.

För att samla viktiga erfarenheter från rally-VM deltar teamet i utvalda deltävlingar under 2011 med två Skoda Fabia S2000 från Volkswagen-koncernen. Bilen är fyrhjulsdriven och har 270 hästkrafter. I dessa rallyn får unga förartalanger chansen att kvalificera sig för en plats i Polo R WRC 2013.

I deltävlingen i Tyskland, 18-21 augusti, visade den talangfulla duon Hans Weijs Jr / Björn Degandt (Nederländerna / Belgien) prov på imponerande körning och kom på andra plats i Super 2000-klassen och en trettonde plats totalt. Deras teamkompisar Christian Riedemann / Michael Wenzel (båda från Tyskland) kom trea i Super 2000-klassen och på en 15:e plats totalt. De var det bästa tyska ekipaget i hela tävlingen.

– Efter tre segrar i Dakar-rallyt har vi omorganiserat oss på vissa områden och försöker samla så mycket erfarenheter som möjligt. Vårt team har gjort ett bra jobb med förberedelserna och genomförde rallyt utan några som helst misstag, säger Kris Nissen, chef Volkswagen Motorsport och fortsätter:

– Bra gjort också av våra unga förare och kartläsare som tillsammans med teamet gjorde ett enastående jobb med att nå vårt mål att få båda bilarna i mål. Dessutom har tävlandet inför hemmapubliken varit en positiv upplevelse för teamet. Volkswagen är glada över alla rally-fans som följer oss!

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.