Marklund Motorsport och Tanner Foust triumferade i Finland

I den fjärde VM-deltävlingen tog Tanner Foust hem sin och stallets första vinst i Rallycross RX Supercar i Kouvola, Finland där Marklund Motorsport hade de bästa tiderna i tre av fyra omgångar.

Stallchef Jan Marklund är nöjd när han summerar stallets insatser under helgen:

-      Tanner Foust tar vår och Volkswagens första seger i Rallycross RX Championship under mycket svåra förhållanden och han gör det trots en hel del otur under första dagens tävlingar.

-       ”Topi” Heikkinen fick sin släng av den sleven under sitt semifinal-heat och blev tvungen att bryta. På samma sätt visade Anton Marklund under lördagen vilken potential såväl han som bilarna har med de två snabbaste tiderna och ytterligare en heat-seger under söndagen. För Antons del medförde en krånglande turbo en helt misslyckad start i finalen och att han inte kunde prestera på samma nivå som tidigare under helgen. Däremot samlade han på sig värdefulla mästerskapspoäng inför tävlingarna i Höljes, säger Marklund.

Tanner Foust, som vann i Kouvola för andra året i rad, kan inte nog berömma stallet och dess tekniker som gjorde allt för att amerikanen skulle ha bästa möjliga förutsättningar.

-       Polon är helt enkelt en fantastisk bil med en enorm kapacitet. Sedan var det verkligen besvärliga förhållanden under söndagen och hela teamet gjorde ett otroligt arbete med att först reparera bilen efter lördagen och sedan kalibrera om den när regnet tilltog under söndagen. Jag försökte hitta rätt balans mellan prestanda och konsistens och det verkar som det var det rätta receptet!

Tanner Foust konstaterade också direkt efter tävlingen att starten blev helt avgörande. Efter halva finalen fick han problem med vindrutetorkarna.

-       Jag visste att jag var tvungen att hålla undan för hade någon passerat skulle jag inte ha sett någonting!

Trots en lite snöplig avslutning med en 5:e plats i finalen var Anton Marklund nöjd med sin insats.

-       Lördagen kändes riktigt bra och även första omgångarna på söndagen. Min största miss var starten i semifinalen, fast det visade sig ju vara en välsignelse med den seriekrock som uppstod i första kurvan. Väl i finalen dog turbon i själva startögonblicket och sedan var det inte mycket att göra. Jag hade läge att klättra en placering men bestämde mig för att köra säkert och rädda både bil och poäng till Höljes.

Stallet ser nu fram emot den svenska deltävlingen i Höljes som går av stapeln redan kommande helg. Med framgångarna i Kouvola är målsättningen klar för Marklund Motorsport; en ny seger på hemmaplan!

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Jan Marklund, teamchef Marklund Motorsport, tel 070-346 55 46

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.