Medaljer för Volkswagen-förare i rallycross-EM

Guld till Tommy Rustad och brons till Ole Christian Veiby.

Det var Volkswagens och Norges dag när EM i rallycross avslutades med den femte och sista deltävlingen i Italien.

– Att bli europamästare i rallycross har jag drömt om sedan jag var tio år och såg förare som Martin Schanche och Per-Inge Walfridsson fightas om titeln, sa en lycklig Tommy Rustad efter triumfen.

Den 47-årige norrmannen, som kör Volkswagen Polo för HTB-Marklund Motorsport, kom till Italien med en EM-ledning på sex poäng före franske utmanaren Jérome Grosset-Janin.

Årets sista deltävling skulle bli helt avgörande och den började bra för Rustad som var fyra totalt och etta i EM i den första kvalomgången.

– Men sedan körde jag punktering i mitt andra lördagsheat vilket gjorde att jag tappade ner till femte plats i sammandraget, säger Rustad och medger att sömnen inte var den bästa natt till söndag.

Men norrmannen sviktade inte. Tvärt om. Han var snabbast av EM-förarna i den tredje kvalomgången och två i den fjärde vilket gav maximala 16 kvalpoäng och pole position i semifinal.

Från bästa startspår gick inte Rustad att stoppa. Han vann sin semifinal före Ole Christian Veiby och säkrade därmed sin första EM-titel. Av bara farten vann han sedan finalen – hans tredje seger på fem deltävlingar den här säsongen.

– Att få vinna EM, ett FIA-mästerskap, är stort för mig. Det har som sagt varit en dröm sedan jag var liten, sa Rustad som blev ordentligt firad efter triumfen.

Med EM-guldet i bagaget siktar nu den 47-årige norrmannen vidare mot toppen.

– Nästa säsong är målsättningen att vara med och tävla i VM. Det är där jag känner att jag vill vara och hör hemma, säger han.

Volkswagen och Norge fick ytterligare en EM-medaljör i Italien. Från ett tufft utgångsläge lyckades nämligen Ole Christian Veiby, Volkswagen Team Sweden, ta sig förbi finländaren Joni-Pekka Rajala i säsongens sista deltävling.

Bortsett från ett drivaxelbrott i den tredje kvalomgången blev finalen en stor framgång för Veiby som avancerade till semifinal som sjunde man efter kvalet. Med en stark andraplats i semifinalen gav han sig själv en rejäl bronschans i finalen.

– När Rajala missade finalen ökade min medaljchans, men samtidigt var jag tvungen att bli sämst trea för att erövra bronset. Då skulle vi hamna på lika många poäng och jag skulle ta bronset i kraft av min seger i Spanien.

Veiby gjorde en bra start och låg tvåa när vindrutetorkaren plötsligt slutade fungera.

– Då såg jag absolut ingenting och det var därför jag fick släppa andraplatsen ifrån mig, berättar han.

Flitigt uppvaktad bakifrån kunde Veiby ändå hålla undan och passera mållinjen som trea och bronsmedaljör.

– Medalj var målet inför min första EM-säsong i rallycross. Kul att vi lyckades, säger Veiby som direkt från Italien åkte till Spanien där han kör rally-VM kommande helg.

Den 19-årige norrmannen tävlar i junior-VM där han är tvåa med två deltävlingar kvar i kalendern.

Resultat.

Rallycross-EM, Italien, 17-18 oktober

Supercar

1) Tommy Rustad, Norge, Volkswagen

2) Jean-Baptiste Dubourg, Frankrike, Citroën

3) Ole Christian Veiby, Norge, Volkswagen

4) Peter Hedström, Sverige, Ford

5) Jerome Grosset-Janin, Frankrike, Peugeot

6) Tomas-Pal Kiss, Ungern, Peugeot

Slutställning förar-EM efter 5 deltävlingar

1) Tommy Rustad, Norge, Volkswagen, 135 poäng

2) Jerome Grosset-Janin, Frankrike, Peugeot, 117

3) Ole Christian Veiby, Norge, Volkswagen, 86

4) Joni-Pekka Rajala, Finland, Saab, 86

5) Jean-Baptiste Dubourg, Frankrike, Citroën, 77

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.