Ny dubbelseger för Volkswagen i Mexico

Volkswagen vann dubbelt i Rally Mexico. Vinnarna Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) och tvåorna Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) överlistade både de svårigheter som startordningen innebar och de extrema förhållandena i årets tredje WRC-rally. Segern var Volkswagens sjunde i rad.

De två ledarna i världsmästerskapet lade grunden för dubbelsegern under rallyts första dag. De hade nackdelen av att starta som första och andra bil. Det innebar att de fick sopa undan lösgruset för dem som startade senare. Trots det hade de lyckats kämpa sig till en första- och en tredjeplacering när den första tredjedelen av rallyt var körd.

Den fina öppningen följdes av en felfri andra dag då Ogier och Latvala gick upp till en klar ledning som de bara utökade. Under den avslutande tredje dagen kunde de enkelt kontrollera rallyt för att slutligen ta den fjärde dubbelsegern i sina Polo R WRC på 16 starter i världsmästerskapet. Det blev också Volkswagens sjunde seger i rad. I mål var Ogier/Ingrassia hela 5:28,6 minuter före trean.

Imponerande insats av VW-förarna

WRC-reglementet innebar att Volkswagens förare drabbades av ett lyxproblem på rallyts öppningsdag. Eftersom de låg etta, tvåa och fyra totalt i världsmästerskapet hade de den tveksamma äran att starta först. I få andra rallyn innebär det en så stor nackdel som i Rally Mexico.

Mer och mer av lösgruset sveptes bort för varje WRC-bil som passerade. Nackdelen kan beräknas till en tidsförlust på 0,1 sekunder per kilometer och tävlande. Men Ogier/Ingrassia och Latvala/Anttila gjorde en stark insats och klarade det hindret. Volkswagen vann åtta av de elva specialsträckorna dag ett.

I och med segern i Mexico gick Sébastien Ogier och Julien Ingrassia upp i ledningen totalt i världsmästerskapet - omedelbart före teamkamraterna Jari-Matti Latvala and Miikka Anttila. Ogier och Ingrassia leder både förar-och kartläsarklassen med 63 poäng före Latvala och Anttila på 60 poäng. Tillsammans utökade de ledningen rejält i konstruktörsmästerskapet. Volkswagen har nu 115 poäng - 55 poäng fler än närmaste rivalen Citroën. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula ligger fyra totalt med 24 poäng.

Mekanikerna i huvudroll

Rallyt tog slut i förtid vid två tillfällen för Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN). På fredagen slog de i en sten vid utgången av en kurva på specialsträckan "El Chocolate." Fjädringen till höger bakhjul skadades och de tvingades bryta efter att ha legat tvåa.

På lördagen gjorde ett misstag i noterna att de rullade sedan de genat för mycket i en kurva. Tack vare ett imponerande jobb av mekanikerna var deras Polo R WRC så gott som ny igen i tid för söndagens specialsträckor. De hade lyckats återställa bilen i toppskick inom den tretimmarsgräns som reglerna tillåter. Mikkelsen/Markkula använde söndagen till att få så mycket erfarenhet som möjligt och kom bland de tre bästa på fyra specialsträckor.

Höjd, hetta och hemläxa

Helt tillförlitlig och utrustad med intelligent styrenhet var Volkswagen Polo R WRC det teknologiska riktmärket i Rally Mexico. Specialsträckorna gick från 1 800 meters höjd över havet till över 2 800 meter. Ju högre upp man kommer desto lägre lufttryck, lägre syrehalt i luften och sämre kylning av motorn. Med temperaturer omkring 30 grader var målet att minimera förlusten av motoreffekt. Volkswagens tekniker hade kontroll över mjukvaran i rallybilarna långt i förväg inför rallyt i Centralamerika. Motorns styrenhet används utan modifieringar allt ifrån det inledande Monte Carlorallyt till och med den avslutande omgången i Storbrittanien.

Fysisk och mental styrka

Precis som rallybilarna kom Volkswagens förare och kartläsare till Rally Mexico så väl förberedda fysiskt som möjligt. God kondition var nyckeln till framgång, framförallt på den över 30 km långa sjunde specialsträckan som körs på hög höjd och i stekande hetta. Inte heller här lämnade Volkswagen något åt slumpen. Personalen på sportkliniken i Bad Nauheim har haft som uppgift att se till teamets fysiska kondition. Konditions- och dietprogram, återkommande tester under hela säsongen och vårdpersonal på plats under tävlingarna tillhör rallyvardagen för Volkswagen.

Volkswagen bland de bästa

Rally Mexico blev Volkswagens sjunde seger i rad. Förra årets segrar i Australien, Frankrike, Spanien och Storbrittanien följdes av framgångarna i Monte Carlo, Sverige och Mexico i år. Det är den näst längsta segerraden i WRC-historien. Sébastien Ogier tog sin 18 seger i världsmästerskapet varav elva för Volkswagen.

Citat efter dag tre i Rally Mexico

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
 Mexico är ett fantastiskt land för oss. Jag gillar rallyt och det verkar gilla mig. Jag vann för första gången som junior här 2008 och tog totalsegern för Volkswagen här förra året. Och nu är jag här igen överst på pallen. Det är en fantastisk känsla. Hela vårt team har gjort ett sensationellt jobb hela helgen. Och Polo R WRC var än en gång helt tillförlitlig och supersnabb under svåra förhållanden. Jag var sugen på att vinna efter misstaget i Sverige! Därför tog jag och Julien inga risker sista dagen. Vi ville verkligen ta hem den här segern. Och det behöver inte sägas att jag ville lägga beslag på Power Stage-poängen. Trots att vi nu måste agera gatsopare för konkurrenterna nästa omgång i Portugal är VM-poängen viktigare än allt annat.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
Jag är verkligen mycket nöjd med andraplatsen. Efter att ha kört först dag ett, vilket betydde att vi låg långt efter de ledande, siktade vi på att ta en pallplats. Rally Mexico var hårt arbete och dessutom mycket krävande för bilarna. Min Polo klarade påfrestningarna med hög höjd och höga temperaturer på ett beundransvärt sätt och teamet gjorde ett perfekt jobb. Tack för det. Det här var det bästa Rally Mexico för Miikka och mig så här långt. Vi klarade oss igenom rallyt utan att göra några misstag. Vi är fortfarande i nivå med våra lagkamrater men nu slipper vi gå ut som första bil i Portugal.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
 Det var ett tufft rally för oss. Att behöva bryta två gånger var inte precis vad vi tänkt oss. Jag gjorde helt enkelt för många misstag. Tack vare ett gott jobb av mekanikerna kunde jag ändå få några kilometers erfarenhet av Rally Mexico på söndagen och det gör det möjligt att satsa hårt nästa år. Sammantaget, vi lärde oss mycket här - tyvärr den svåra vägen. Jag kommer att analysera det i detalj de närmaste dagarna och förbereda så väl som möjligt inför nästa rally i Portugal. Vi kommer tillbaka, förhoppningsvis på pallen där.

FIA Rally World Championship (WRC),

5. Volkswagen Motorsport II 28

6. Jipocar Czech National Team 10

7. RK M-Sport WRT 4

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Jag var sugen på att vinna efter misstaget i Sverige!
Sébastien Ogier