Ny miljöklassad bensinmotor till Volkswagen Polo

En ny miljöklassad bensinmotor, TSI 90, gör entré i Volkswagen Polo. Den turboladdade 1,2-litersmotorn har 90 hästkrafter och släpper endast ut 119 gram CO2 per kilometer.

Det nya motoralternativet TSI 90 går nu att beställa till Polo. Denna direktinsprutade 1,2-liters bensinmotor med avgasturbo, ersätter därmed bensinmotoralternativet 1,4 med 85 hästkrafter.

Den manuellt växlade versionen av TSI 90 har en genomsnittlig bränsleförbrukning vid blandad körning på endast 5,1 liter per 100 kilometer och ett koldioxidutsläpp på 119 gram per kilometer, vilket är under gränsen för miljöbilsdefinitionen. Koldioxidutsläppet på den utgående 1,4-litersmotorn låg på 139 gram per kilometer.

Förutom lägre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, ger överladdningen via turbo mycket fina prestanda. Det maximala vridmomentet har höjts från 132 Nm vid 3 800 varv till hela 160 Nm inom ett större varvtalsregister – 1 500 till 3 500 varv, vilket förbättrar körbarheten och underlättar vid omkörningar.

Priset för TSI 90 är cirka 139 900 kronor. Utrustningspaketet Masters, med bland annat luftkonditionering, 3-ekrad lädersportratt, 15” lättmetallfälg Lakeside, Radio RCD 310 med CD-spelare samt däcktryckskontroll, kostar som tidigare 11 900 kronor.

Som tillval finns den innovativa 7-växlade DSG-växellådan som kostar 14 500 kronor. Med DSG ligger koldioxidutsläppet på 124 gram per kilometer och bränsleförbrukningen vid blandad körning är 5,3 l/100 km.

Motorprogrammet till Polo består nu av:

Bensin

• TSI 90
    • Effekt: 90 hk
    • Förbrukning, blandad körning: 5,1 l/100 km (man), 5,3 l/100 km (DSG)
    • Koldioxidutsläpp: 119 g CO2/km (man), 124 g CO2/km (DSG)
    • Pris: cirka 139 900 kronor
  • TSI 105 GT
    • Effekt: 105 hk
    • Förbrukning, blandad körning: 5,3 l/100 km (man), 5,3 l/100 km (DSG)
    • Koldioxidutsläpp: 124 g CO2/km (man), 124 g CO2/km (DSG)
    • Pris: cirka 169 900 kronor
  • GTI DSG
    • Effekt: 180 hk
    • Förbrukning, blandad körning: 5,9 l/100 km (DSG)
    • Koldioxidutsläpp: 139 g CO2/km (DSG)
    • Pris: cirka 219 900 kronor

Diesel

• BlueMotion TDI
    • Effekt: 75 hk
    • Förbrukning, blandad körning: 3,4 l/100 km (man)
    • Koldioxidutsläpp: 89 g CO2/km (man)
    • Pris: cirka 181 500 kronor
  • TDI 90
    • Effekt: 90 hk
    • Förbrukning, blandad körning: 4,2 l/100 km (man), 4,3 l/100 km (DSG)
    • Koldioxidutsläpp: 109 g CO2/km (man), 112 CO2/km (DSG)
    • Pris: cirka 165 500 kronor
  • TDI 105 GT
    • Effekt: 105 hk
    • Förbrukning, blandad körning: 4,2 l/100 km (man)
    • Koldioxidutsläpp: 109 g CO2/km (man)
    • Pris: cirka 195 900 kronor

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.