Ny pallplats och fortsatt bronsläge för Johan Kristoffersson och Volkswagen i rallycross-VM

Johan Kristoffersson gjorde det igen: stod på pallen för tredje deltävlingen i rad i rallycross-VM. Volkswagenföraren, som tävlar för Volkswagen Team Sweden, slutade på andra plats i Italien och befäste därmed sin bronsposition i förarmästerskapet inför finalen i Argentina i november månad.

– Det här var en perfekt helg bortsett från att jag fick lite för mycket hjulspinn i starten på finalen, konstaterade Kristoffersson efter målgång.

Johan Kristoffersson dominerade VM-deltävlingen på Franciacorta International Circuit i norra Italien. Värmlänningen var snabbast i den inledande kvalomgången och tvåa i de nästkommande. I den fjärde fick han visserligen nöja sig med nionde plats, men det spelade mindre roll. Kristoffersson var kvaletta och tog med sig 16 värdefulla VM-poäng in i sin semifinal som vann säkert från pole position före VM-ledande Petter Solberg.

I första startruta stod Kristoffersson även i finalen.

– Men där fick jag som sagt lite för mycket hjulspinn i starten och det blev en tuff fight om tätpositionen in i den första kurvan.

Norrmannen Andreas Bakkerud, som delade första startled med Kristoffersson, utmanade om ledningen.

– Jag var på honom lite, men tyckte inte att det läge att vara tuffare, säger Johan, som valde att gå in bakom norrmannen.

Efter det följdes de båda åt genom alla de sex finalvarven. Bakkerud i täten med Kristoffersson i lersprutet bakom. Söndagens tävlingar stördes av en hel del regn vilket gjorde banan lerig och förhållandena besvärliga.

– Jag kanske kunde ha tagit alternativspåret något varv tidigare, men jag tror kanske inte att det hade spelat någon roll. Jag och Andreas hade ungefär samma pace, säger Johan, som hade Petter Solberg närmast efter sig i mål.

Resultatet från tävlingen i Italien gör att förhållandet mellan trean Kristoffersson och fyran Bakkerud är oförändrat inför VM-finalen i Argentina 26-27 november.

– Jag utökade med tre poäng i kvalet, men han tog tillbaka de i finalen, konstaterat Kristoffersson, vars teamkollega Tord Linnerud också avancerade till semifinal i Italien.

Väl där hade emellertid norrmannen otur. Först blev han inblandad i en kollision i starten och därefter körde han punktering vilket innebar att han slutade femma och inte avancerade till final.

Otur hade även förarna i det andra, svenska Volkswagenteamet i mästerskapet, Marklund Motorsport. Toomas ”Topi” Heikkinen inledde bra med en åttonde och sjätte plats i fredagens kvalomgångar. Då låg han femma totalt och hade stora förhoppningar inför fortsättningen på tävlingen. Men i den tredje omgången, som avgjordes söndag förmiddag, blev han påkörd i starten och tvingades bryta. Att ”Topi” noterades för en ny sjätteplats i den sista kvalomgången räckte därför inte. Heikkinen missade avancemang till semifinal med endast tre poängs marginal.

Någon semifinalplats blev det inte heller för teamkollegan Per-Gunnar Andersson. Med drivaxelbrott i den första omgången och brutet heat på grund av en trasig bärarm i den andra var hans möjligheter att ta sig vidare under söndagen små. Han gjorde sitt bästa och noterades för en femte och en elfteplats, men det räckte inte. Andersson slutade på 14:e  plats, placeringen före Henning Solberg, norrmannen som körde en VW Beetle i den italienska deltävlingen.

Betydligt bättre gick det för Marklund Motorsport i EM, som avslutades i Franciacorta. Där vann nämligen Tommy Rustad sin tredje deltävling för säsongen och kunde titulera sig europamästare efter finalen. På prispallen fick han sällskap av landsmannen Ole Christian Veiby, Volkswagen Team Sweden, som tack vare sin tredjeplats i finalen också blev bronsmedaljör i mästerskapet.

Mer om Volkswagens EM-framgångar i en kommande artikel.

Resultat.

6) Marklund Motorsport/Volkswagen, 226

7) World RX Team Austria/Ford, 75

8) Münnich Motorsport/Audi, 31

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.