Nya Golf GTI - Tillbaka till rötterna

I juni 1976 stördes en och annan ägare av dyra sportbilar och stora lyxbilar när en liten kompakt bil dök upp i deras backspeglar och gjorde anspråk på Autobahns ytterfil. 182 km/tim i toppfart räckte för att Golf GTI skulle hänga med betydligt anspråksfullare bilar. Tanken var att tillverka 5000 exemplar av modellen. Men Golf GTI blev en omedelbar succé och kom att bli synonym för små sportiga bilar. Idag förknippas GTI av de flesta, inte med en typ av bil, utan med ett märke. Det har visat sig att de allra flesta européer sätter likhetstecken mellan GTI och Golf och därmed med Volkswagen.

GTI står för körglädje, köregenskaper och hög kvalitet och det gäller i högsta grad även nya GTI. Motorn utvecklar hela 200 hk och når sitt maximala vridmoment (280 Nm) redan vid 1800 varv/min. Utrustad med sexväxlad manuell växellåda accelererar den framhjulsdrivna modellen från 0 – 100 km/tim bara 7,2 sekunder. 100 km/tim nås redan på tvåans växel, trean räcker till 140, fyran till 180 km/tim och femman till 220 km/tim. Sjätte växeln tar hand om resten upp till toppfarten som är 235 km/tim. Versionen med Volkswagens innovativa DSG-växellåda (Direct Shift Gear) är ännu kvickare och når 100 km/tim på 6,9 sekunder. Den automatiskt växlande DSG-lådan gör körningen både enklare och snabbare. Kraften från turbomotorn förmedlas helt utan avbrott via den sexväxlade lådan. Du kan låta den växla automatiskt eller styra växlingen själv med spaken i +/- läget, eller via paddlar bakom ratten (tillval). Trots den höga effekten är förbrukningen bara 8 l/100 km vid blandad körning (7,9 l/100 km med DSG-lådan). Tydlig identitet För första gången har GTI fått en egen front som skiljer den från övriga Golf-modeller, en svart grill omgiven av en röd rand. Grillen har ett rutmönster och samma utförande återfinns i frontspoilerns två ”luftintag” på vänster och höger sida. Den övre och undre delen av grillen binds samman av en blank, svart U-formad sektion. Kännemärken baktill är en kraftig takspoiler, dubbla avgasrör, en annorlunda stötfångare och naturligtvis GTI-märket. Takspoilern har en viktig aerodynamisk funktion för att öka marktrycket i höga farter. Från sidan utmärker sig GTI genom kombinationen av stora hjul, 17 tum som standard, 18 tum som tillval, och en 15 mm sänkt kaross. Genom lättmetallfälgarna skymtar rödlackerade bromsok. Svarta detaljer som trösklarna och den blanka listen över B-stolpen är typiska GTI-drag. Nya Golf GTI finns i tio olika färger, men de mest klassiska är Tornado red, Black och Candy White. Och den vita färgen var en av de populäraste på den första GTI. Återstår att se om det gäller även nya GTI. Andra färger är Coastal Blue, Reflex Silver, Ink Blue, Steel Grey, och Laser Blue. Sportigare chassi Chassiet med fjäderben fram och fyrlänkad bakaxel har anpassats till de krav som ställs på Golf GTI. För det första är karossen sänkt med 15 mm och såväl fjädring som stötdämpare är hårdare. De bakre krängningshämmarna är 20 procent styvare, från 25 N/mm till 30 N/mm. Den elektromekaniska styrningen har programmerats för sportigare känsla. Bland annat har den en starkare återgång till rakt-fram-läget och går något tyngre för att ge föraren bättre vägkänsla. Sammantaget ger det livligare köregenskaper. Men trots att fjädringen är hårdare har inte långfärdskomforten offrats utan små ojämnheter sväljs effektivt av det följsamma chassiet. Golf GTI är mycket körglad men ändå lätt att kontrollera. Även vid en snabb ingång i en kurva styr den lätt utan att ESP (Electronic Stabilisation Program) behöver gripa in. Hårt pressad är den lätt understyrd men släpper man gasen i svängen övergår det i en lättkontrollerad överstyrning. Även bromsarna är anpassade till de större fartresurserna. För det första är Golf GTI försedd med ett kraftfullt bromssystem, för det andra har även ESP-systemet anpassats till GTI, och programmerats så att det varken griper in för tidigt eller för sent. De röda bromsoken greppar ventilerade bromsskivor med 312 mm diameter fram och 286 mm bak. Motorn Nya Golf GTI har en direktinsprutad bensinmotor med turbo och intercooler. Den är kopplad till en 6-växlad växellåda och monterad på tvären. Motorn på nära två liter, 1 984 cc utvecklar en maximal effekt av 200 hk/147kW vid 5 100 v/min. Kompressionen är ovanligt hög, 10,5:1, och det maximala vridmomentet 280 Nm är konstant mellan 1 800 v/min och 5 000 v/min. Det här är den första FSI-motorn med turbo för Volkswagen och den är unik för koncernen. 2,0 T-FSI utnyttjar fördelarna med homogen direktinsprutning och fördelarna med turboteknik. Resultatet är bland annat det höga vridmomentet över hela varvskalan, utmärkt gasrespons, körglädje och frånvaro av turbofördröjning. Den nya motorn bygger på 2,0 FSI på 150 hk /110kW som också är direktinsprutad. När FSI-motorn vidareutvecklades för användning av turbo, var målet att nå väsenligt högre prestanda, och samtidigt hålla nere förbrukning och avgasutsläpp. Trots den höga effekten är motorn bränslesnål med en förbrukning av 8 l per 100 km. Med den sexväxlade automatlådan DSG med dubbla kopplingar i stället för momentomvandlare, sjunker den till 7,9 liter per 100 km. Långa serviceintervaller gör motorn ekonomisk, det räcker med oljebyte vid 30 000 km eller senast efter två år. Revolutionerande växellåda DSG-tekniken med dubbla kopplingar har revolutionerat automatlådan. Den förenar den manuella växellådans fördelar med automatlådans och är dessutom både enkel och rolig att använda. Växlingarna sker så snabbt att inte ens vana förare växlar fortare med manuell växellåda. DSG-lådan kan också växlas manuellt med spaken i det högra läget med plus och minus, eller med paddlarna vid ratten (tillval). Med den funktionen är DSG-lådan sportigare än någon annan automatlåda. Till skillnad från vanliga automatlådor har DSG-lådan ingen hydraulisk momentomvandlare, vilket betyder i stort sett samma prestanda och bränsleförbrukning som med en manuell växellåda. De dubbla kopplingarna består av två våtkopplingar som regleras elektrohydrauliskt. Koppling 1 påverkar växlarna med udda nummer (plus backen) och den andra kopplingen de jämna växlarna. I praktiken fungerar DSG-lådan som två parallella växellådor i en. Inredning Den första Golf GTI från 1976 hade en inredning som blev klassisk. Den nya klädseln ”Interlago” med sitt rutiga mönster är en påminnelse om de första GTI-stolarna. Läderklädsel i antracitgrått eller beige är tillval. På nackskyddet återfinns GTI-logotypen. De nya GTI-stolarna är bekväma samtidigt som de ger gott sidostöd och har det rätta sportiga utseendet. De höga ryggstöden med integrerade men justerbara nackskydd framhäver känslan av funktionell sportighet. Framsätena har dessutom justerbara svankstöd som standard. Ratten har tre ekrar och är klädd i skinn. Där man vanligtvis håller händerna är skinnet perforerat för att andas bättre. Underdelen av ratten är tillplattad för att ge bättre plats för benen. Instrumenten är ändrade och bland annat är varvräknaren graderad till 8000 varv per minut och även hastighetsmätaren har högre gradering. Instrumenten omramas av en elegant aluminiumsarg. Färddator med en rad funktioner är standard, liksom belyst golv, automatiskt avbländbar innerbackspegel, Climatic luftkonditionering och däcktryckssensor. Säkerhetsutrustningen är omfattande med ESP, Electronic Stabilisation Program, aktiva whiplash-skydd i framsätena, och sex airbags. Standardutrustning Golf GTI • Helförzinkad kaross med 12 års rostskyddsgaranti • ESP (antisladdsystem) med EDS (elektronisk differential- spärr) + ASR (antispinnreglering) med bromsassistent • Krockkudde i full storlek för förare och främre passagerare, även urkopplingsbar med nyckel för passagerare • Sidokrockkudde för förare och passagerare • Sidokrockskyddsgardin fram och bak • Lättmetallfälg ”Denver” 7,5 J x 17" med 225/40 R17 däck • Skivbromsar fram och bak (ventilerade fram) • ABS med EBF (elektronisk bromskraftsfördelning) • Rödlackerade bromsok • Pedaler i aluminium • Dekorinlägg i borstad aluminium • Sportchassi med ca 15 mm sänkning • Elektromekanisk servostyrning • Halvautomatisk luftkonditionering • Dubbelstrålkastare med mörktonade insatser • Dimstrålkastare (i stötfångaren) • Sportstolar fram med steglös höjdinställning och svankstöd • Easy-entry, för enklare insteg (3-dörrars) • Tygklädsel ”Interlagos” • Svart innertak • Fjärrstyrt centrallås • Färddator • Automatiskt avbländande innerbackspegel och regnsensor • ”Coming home”- och ”Leaving home”-funktion • Elfönsterhissar fram (även bak på 5-dörrars) • Nackskydd samt 3-punktsbälten på samtliga sittplatser • Nackskydd med whiplash-skydd på framstolarna • 3-ekrad läderratt i speciell GTI-design • Växelspaksknopp i speciell GTI-design • Instrumenttavlor i speciell GTI-design • Bältessträckare fram • Bältespåminnare på båda framstolarna • Instrumentbelysning med blått ljus • Fyra lastsurrningsöglor i bagageutrymmet • Upplåsning av tankluckan inifrån kupén • Lackerade ytterbackspeglar, elinställbara/uppvärmda samt med integrerade blinkers • Lackerade stötskyddslister på stötfångare och på sidorna • Kylargrill i speciellt bivaxkaksmönster, klarlackad i svart med röd ram • Lackerad bakspoiler • Radio RCD 300 Plus med CD-spelare 4x20W och tio högtalare samt rutantenn • Baksätets ryggstöd delbart och fällbart med mittarmstöd och genomlastningslucka • Blåtonat värmeskyddsglas • 12 volts eluttag fram samt i bagageutrymmet • Mugg-/burkhållare • Glasögonfack i taket • Elektronisk startspärr • Dubbla synliga kromade slutrör (vänstersida) • Två läslampor fram och bak • Damm- och pollenfilter • Indikator för lågt ringtryck • Reservhjul av viktbesparande typ Tillval Golf GTI • Läderklädsel ”Vienna” • Elsollucka i glas • Fem dörrar • DSG-växellåda • 2-zons klimatanläggning • Farthållare • CD-växlarpaket: CD-växlare för sex cd-skivor samt mittarmstöd fram • Sidokrockkuddar bak • Mittarmstöd fram inklusive luftutsläpp till baksätet • Parkeringshjälpsystem (bak) • Bi-xenonstrålkastare • Lättmetallfälg ”Detroit” 7,5 J x 18" med däck 225/40 R18 • Färddator med multifunktionsdisplay • Extra förvaring: Förvaringslådor under framstolarna, och förvaringsnät under hatthyllan • Navigationspaket: Navigation (ej svenskspråkig), multifunktionsdisplay 7" med radio (karta), samt CD-växlare för sex skivor placerad i mittarmstöd fram • Radio RCD 500 med integrerad CD-växlare för sex skivor • Radio RCD 500 med integrerad CD-växlare för sex skivor och soundsystem (åtta kanalers analog förstärkare, totaleffekt 250W, klangavstämt) • Multifunktionsratt för radio/navigation/telefon • Multifunktionsratt för radio/navigation/telefon med Tiptronic-knappsats för DSG • Avtagbar dragkrok (exklusive adapter) Tekniska fakta Golf GTI Motor 4 cylindrar 16 ventiler Direktinsprutning Turbo Variabelt insugsrör Katalysator Volym (cm3) 1984 Cyl. diam/slagl (mm) 82,5/92,8 Effekt kW (hk) vid r/min 147(200)5100 Max vridmoment (Nm) vid r/min 280/1800 Bränsle Blyfri 98 Växellåda Manuell 6vxl/DSG med tiptronic Elsystem Generator, (A) /Batteri (Ah) 140/72 Chassi Drivning Fram Hjulupphängning fram Fjäderben med triangelformade nedre länkarmar. Självstabiliserande styrning. Krängningshämmare. Hjulupphängning bak Bakaxel med dubbla tvärlänkar, fjäderben. Krängningshämmare. Spårvidd fram/bak (mm) 1539/1528 Axelavstånd (mm) 2578 Styrsystem Kuggstångsstyrning med elektromekanisk servo Vändcirkel (m) 10,9 Bromsar ABS med elektronisk bromskraftsfördelning EBF. Ventilerade skivbromsar runt om. ESP, elektroniskt stabiliseringsprogram Fälgar Lättmetall 7,5Jx17 Däck 225/40 R 17 Vikt/rymd Längd uppfällt/nedfällt säte (cm) 82,8/158 Volym uppfällt/nedfällt säte (l) 350/1305 Tjänstevikt (kg)* 1420/1450 Totalvikt 1860/1880 Mått längd/bredd/höjd 4216/1759/1466 Max taklast (kg) 75 Prestanda/förbrukning Acceleration 0-100km/h (sek) Man/Aut 7,2/6,9 Toppfart (km/h) Man/Aut 235/233 Bränsledeklaration (l/100km)** Blandad körning Man/Aut 8,0/7,9 Stadskörning Man/Aut 11,0/10,8 Landsvägskörning Man/Aut 6,2/6,2 Tankvolym, liter ca 55 Aktionsradie (mil), bl.körning 69 Miljöklass 2005 CO2 utsläpp (g/km) Man/Aut 192/190 Fordonsskatt (kr)* 1525 Försäkringspremieklass ej fastställd Garantier. Nybilsgaranti – 2 år. Vagnskadegaranti – 3 år. Lackgaranti – 3 år. Rostskyddsgaranti – 12 år – ej krav på efterbehandling. Garantivillkoren finns beskrivna i garantibeviset. MobilitetsGaranti: Gäller vid akut okörbar bil som inte vållats av föraren och omfattar hjälp på plats, hyrbil eller övernattning på hotell. Förnyas vid varje grundservice. Serviceintervaller. Service görs enligt bilens intervallindikering. Samtliga motorer omfattas av Longlife-service, vilket innebär att körsätt och körförhållanden bestämmer intervallerna. Vid bästa möjliga förhållanden kan intervallerna uppgå till 3.000 mil eller 24 månader. Rekommenderat pris fr 242 900 kr