Nya Golf GTI Clubsport – jubileumsmodell firar att Golf GTI fyller 40 år

• Den 265 hk starka jubileumsmodellen gör 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder
  • Boost-funktion höjer under en kort stund effekten till 290 hk
  • Sportig exteriör med ny stötfångare fram, sidokjolar, bakdiffusor och takspoiler

I början av nästa år fyller ikonen bland sportiga kompaktbilar – Golf GTI – 40 år. Volkswagen firar denna historiska händelse med en extra sportig specialmodell: nya Golf GTI Clubsport. Den produktionsklara versionen visas upp på den internationella bilsalongen i Frankfurt (IAA), 15-27 september.

Skaparna av ”GTI” upprätthåller på detta sätt Volkswagens stolta tradition med jubileums-modeller – exklusiva specialmodeller togs också fram vid 20-, 25-, 30- och 35-års-firandena.

Kickdown ger extra kraft

Den direktinsprutade turbomotorn i jubileumsmodellen levererar 265 hk, vilket är 35 hk mer än den hittills starkaste Golf GTI:n. Clubsport blir därmed alltså den kraftfullaste serietillverkade GTI:n någonsin. Men det räcker inte med det. Under kortare perioder (cirka 10 sekunder åt gången) kan föraren med hjälp av en speciell boost-funktion höja motoreffekten med ytterligare 10 procent till över 290 hk. Allt som krävs för att släppa denna kraft lös är en enkel kickdown.

Med en 6-växlad manuell växellåda rusar Golf GTI Clubsport upp i 100 km/h på 6 sekunder blankt – med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar klarar den accelerationen ännu lite snabbare: på 5,9 sek. Topphastigheten ligger på 250 km/h (DSG: 249 km/h).

En titt på bränsleförbrukningen visar hur bränsleeffektiv denna framhjulsdrivna sportbil är. Med manuell växellåda ligger förbrukningen på 6,9 l/100 km (motsvarande 160 g CO2/km ), och om kraften leds via en DSG-låda, nöjer den sig med ännu mindre: 6,7 l/100 km (155 g CO2/km).

Men Volkswagen har inte bara begåvat jubileumsmodellen med ännu högre effekt, man har också omarbetat designen, reviderat utrustningen och finslipat aerodynamiken. Genom sin höga motoreffekt och betydligt förbättrade downforce, har Golf GTI Clubsport en dynamisk prestanda som platsar i motorsportens elitskikt. Detta resulterar i mycket goda väghållningsegenskaper i högre hastighet – inte bara rakt fram utan också när man klipper kurvorna i högre fart.

Hyllning till ursprungs-GTI:n

Golf GTI Clubsport är lackerad i ”Oryx White” (fler alternativ finns) med taket i kontrasterande svart. Speciellt för jubileumsmodellen har Volkswagens designers tagit fram en helt ny stötfångare, nya sidokjolar, en ny bakdiffusor, en ny takspoiler liksom exklusiva, smidda lättmetallfälgar. Detta får Golf GTI Clubsport att sticka ut från de redan välkända GTI-modellerna.

Detaljer i sidoprofilen är baserad på den ursprungliga GTI-versionen. För att sätta detta i sitt sammanhang: den första generationen av GTI karakteriserades av en bred svart dekorlist som löpte mellan hjulhusen i höjd med stötfångarna. Som en hyllning till 1976 års Golf GTI hittar vi den här dekorlisten, nu förädlad med en Clubsport-logo, också på jubileumsmodellen. Den svarta listen löper vidare framåt mot den nya luftdeflektorn på stötfångaren.

De 19 tum stora lättmetallfälgarna ”Bresica” (tillval) är specialdesignade för nya Golf GTI Clubsport och ger bilen en ännu mer sportig utstrålning. Som standard är jubileumsmodellen utrustad med nydesignade 18-tums lättmetallfälgar. En snygg detalj på sidorna är backspeglarna som gnistrar i svart högglans.

Takkantspoilern har fått ny utformning som fulländats i vindtunnel och är mycket större än den på nuvarande GTI. Mellan det helt svartlackerade taket och den vingliknande spoilern går en smal luftspalt. Takspoilern är lackerad i svart högglans och ”Oryx White” och sträcker sig uppåt, över taklinjen. Tittar man på bilen snett bakifrån, ser man att splittern på sidan (nedanför tröskeln) löper vidare in i den stora bakdiffusorn som också den är ny. Även här är färgen svart högglans. De modifierade, kromade ändrören på det dubbla avgassystemet har integrerats i diffusorn på ett elegant sätt och har mycket större diameter än på de vanliga Golf GTI-modellerna. LED-baklyktorna går i mörktonat svart/rött.

Interiören är full av karakteristiska detaljer som hör till varje GTI, bland annat ergonomiska sportsäten med skräddarsydd look i skotskrutigt tyg, röda sömmar på axelpartiet, en växelspaksknopp med golfbollsdesign och ett innertak i svart. Dessa kännetecken på sportighet har alla individualiserats eller modifierats för Golf GTI Clubsport.

Jubileumsmodellen kan också utrustas med skålade racingstolar istället för med sportsäten. Stolarna är delvis klädda i Alcantara och är bikakemönstrade på ryggstödet och sitsen. Ryggstödet pryds av en GTI-logo. Den röda linjen på säkerhetsbältena är en annan effektfull detalj. Nya dekorlister i ”Honeycomb 40”-design (på instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrarna) ger interiören en ännu exklusivare look.

Till de sportiga dekordetaljerna hör bland annat Alcantara-klädseln på växelspaken, nya linser på växelspaksknoppen, den Alcantaraklädda sportratten (med GTI-emblem, röda sömmar och en markering vid kl. 12) liksom de specialanpassade mattorna med röd bård. Instegslisterna med GTI-logo i rött framträder när föraren eller framsätespassageraren öppnar dörren.

Kommer till sommaren

Golf GTI Clubsport kommer att lanseras på den svenska marknaden preliminärt till sommaren. Priset är ännu inte fastställt.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.