Nya Golf Sportscombi prissatt och beställningsbar

Med sportigare design, generösare utrymmen och ännu bränsleeffektivare motorer förväntas nya Golf Sportscombi bli en storsäljare på den svenska marknaden. Nya Golf Sportscombi har Sverigepremiär i september men är redan nu prissatt och beställningsbar.

Nya Golf Sportscombi baseras på den sjunde generationen av Golf som under 2013 utsetts till Årets Bil i både Europa och världen. Tidigare har kombimodellen av Golf gått under namnet Variant, men i Sverige får den nya generationen alltså namnet Golf Sportscombi.
– Vi vill med detta markera det stora steg som bilen tagit i sin utveckling. Då talar vi teknik, utrustning och design, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Det är 20 år sedan den första generationen Golf-kombi introducerades på marknaden. Sedan dess har Volkswagen sålt 1,8 miljoner exemplar av denna praktiska och mångsidiga modellversion. I Sverige har drygt 50 000 exemplar levererats.

Sportigare och rymligare
Nya Golf Sportscombi är 4 562 mm lång, det vill säga 307 mm längre än Golf. Designmässigt följer den linjerna från nya Golf men från B-stolparna präglas Sportscombin av designförändringar som ger bakpartiet en sportigare utstrålning. De långsträckta sidorutorna och det lätt bakåtsluttande taket med sin takspoiler ger bilen en dynamisk karaktär. Den förlängda hjulbasen – från 2 578 till 2 637 mm jämfört med föregångaren – och de korta överhängen understryker denna dynamik. Sidoprofilen får bilen att se längre ut – och exklusivare, kraftfullare samt sportigare.

Lastutrymmesvolymen har utökats från 505 liter till hela 605 liter (lastad upp till de bakre ryggstöden) och är därmed den rymligaste Golfen hittills. Nya Golf Sportscombi väger upp till 105 kg mindre än sin föregångare.

Den helt nya interiören med förarorienterad instrumentering och stor känsla för detaljerna känner man igen från nya Golf.

Åtta motoralternativ – fyra olika bränslen
Golf Sportscombi lanseras med ett brett urval av drivlinor och bränslen och precis som för nya Golf, står två helt nyutvecklade motorgenerationer till buds. Det svenska försäljningsprogrammet omfattar åtta motoralternativ med effekter från 105 till 150 hk, varav tre är klassade som miljöbilar. Nya Golf Sportscombi kan drivas av antingen bensin, diesel, E85 eller fordonsgas.

Som standard levereras Golf Sportscombi med en 5- eller 6-växlad manuell växellåda. De flesta TSI- och TDI-motorerna går även att kombinera med den automatiska dubbelkopplingsväxellådan DSG. Pristillägget för DSG är 14 500 kronor.

Samtliga motorer har optimerats för låg bränsleförbrukning och har start/stopp-system som standard. Totalt sett har bränsleförbrukningen över hela motorprogrammet sänkts med upp till 13,9 procent.

Tre miljöklassade motoralternativ – fordonsgas, etanol, diesel
Golf Sportscombi får tre miljöbilsklassade motoralternativ, som därmed blir befriade från fordonsskatt i fem år. 1,4 TGI BlueMotion har en 110 hk stark motor som är optimerad för fordonsgas men som vid behov även kan köras på bensin. Gastankarna rymmer 15 kg och den fullstora bensintanken rymmer 50 liter. Bilen får en total räckvidd på cirka 130 mil. Tjänstebilsförare som kör en gasdriven bil får sitt förmånsvärde reducerat med 40 procent (max 16 000 kronor).

Det andra miljöbilsklassade alternativet 1,4 TSI MultiFuel har 122 hk och drivs av etanol (E85) eller bensin.

För första gången erbjuds kombimodellen av Golf också i en särskilt bränslesnål TDI BlueMotion-version, som kombinerar en 110 hk stark dieselmotor med en 6-växlad manuell växellåda. Golf Sportscombi TDI BlueMotion är Volkswagens mest bränslesnåla kombimodell någonsin – vid blandad körning förbrukar den endast 3,3 l/100 km (motsvarande 87 g CO2/km).

Två fyrhjulsdrivna motoralternativ
Även kombiversionen erbjuds med två fyrhjulsdrivna alternativ. Golf Sportscombi TDI 4Motion har 105 respektive 150 hästkrafter. Båda är dieseldrivna och har manuell växellåda. Pristillägget för 4Motion fyrhjulsdrift är 6 900 kronor jämfört med den framhjulsdrivna versionen.

Säkerhet i toppklass
Säkerhetsnivån är hög med bland annat trötthetsvarnare, däcktryckskontroll, multikollisionsbroms och passagerarskyddssystemet Pre-crash som standard. Multikollisionsbromsen minskar rörelseenergin genom att automatiskt bromsa ner bilen om den är inblandad i en kollision. Pre-crash förebygger skador om bilen registrerar att föraren bromsar till hårt och stänger då sidofönster, sollucka och stramar åt säkerhetsbältena för att minska skador om en kollision skulle inträffa.

De allra flesta kunderna i Sverige väljer utrustningsnivån Masters eller GT och då är bland annat också den adaptiva farthållaren ACC inklusive Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake samt Bluetooth handsfree med audiostreaming standard – säkerhetshöjande finesser som gör körningen ännu mer avslappnad och underhållande.

Som tillval erbjuds bland annat filhållningsassistenten Lane Assist och den senaste generationen av parkeringsassistenten Park Assist, liksom de automatiska belysningsfunktionerna Light Assist och Dynamic Light Assist. Dessa är också kombinerade i Förarassistanspaketet för 13 600 kronor.

Tillverkas i Tyskland
Nya Golf Sportscombi tillverkas i Tyskland, vilket ger betydligt kortare ledtider till Sverige. Föregångaren tillverkades i Mexiko.

Säljstart i Sverige
Den svenska lanseringen sker i september men förhandsintresset från både privatförare och tjänstebilsförare har varit stort och därför släpps flera motoralternativ för beställning redan nu. Det rekommenderade cirkapriset för instegsversionen 1,2 TSI 105 hk är 184 500 kronor.
– Vi siktar på att Golf Sportscombi ska bli marknadsledare i sitt segment. Den passar våra kunder perfekt eftersom den finns att välja för så många olika bränslen, dessutom med fyrhjulsdrift. Framförallt är den mycket rymlig, och har faktiskt till och med större bagageutrymme än Sveriges mest sålda bil, säger Sten Forsberg.

Från och med 21 maj går det att beställa fyra olika motoralternativ hos en Volkswagen-återförsäljare:
(BMT= BlueMotion Technology)

1,2 TSI 105 BMT

Drivmedel: Bensin
Effekt: 105 hk
Växellåda: Manuell, 6-växlad
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 liter/100 km
CO2-utsläpp: 117 g/km
Cirkapris: 184 500 kronor

1,4 TSI 122 DSG BMT

Drivmedel: Bensin
Effekt: 122 hk
Växellåda: DSG, 7-växlad
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 liter/100 km
CO2-utsläpp: 118 g/km
Cirkapris: 215 400 kronor

1,6 TDI 105 BMT

Drivmedel: Diesel
Effekt: 105 hk
Växellåda: Manuell, 5-växlad, eller DSG, 7-växlad
Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,9 liter/100 km (man), 3,9 liter/100 km (DSG)
CO2-utsläpp: 102 g/km (man), 102 g/km (DSG)
Cirkapris: 214 500 kronor

2,0 TDI 150 BMT GT

Drivmedel: Diesel
Effekt: 150 hk
Växellåda: Manuell, 6-växlad, eller DSG, 7-växlad
Bränsleförbrukning: 4,2 liter/100 km (man), 4,5 liter/100 km (DSG)
CO2-utsläpp: 108 g/km (man), 119 g/km (DSG)
Cirkapris: 256 000 kronor

Fler motoralternativ på gång
I juni blir det säljstart för ytterligare fyra versioner:

• 1,4 TSI 140 BMT GT (bensin)
  • 1,4 TGI BlueMotion (fordonsgas/bensin)
  • 1,6 TDI 105 BMT 4Motion (diesel, fyrhjulsdrift)
  • 2,0 TDI 150 BMT GT 4Motion (diesel, fyrhjulsdrift)

Och efter sommaren är det dags för:

• 1,4 TSI 122 MultiFuel (E85/bensin)
  • 1,6 TDI 110 BlueMotion (diesel)

Tre utrustningsnivåer – Grundversion, Masters och GT
I Sverige marknadsförs Golf Sportscombi i versionerna Grundversion, Masters och GT, som alla har olika utrustningsnivå. Gemensamt med vanliga Golf erbjuds Grundversionen och Masters-versionen till de mindre motorerna och GT-versionen till de större motorerna. Pristillägget för Masters är 9 500 kronor.

Mer information
För mer detaljerad information om motorprogrammet, utrustningsnivåerna, paketen och tillvalen, se bifogat PDF-dokument.

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Vi siktar på att Golf Sportscombi ska bli marknadsledare i sitt segment. Den passar våra kunder perfekt eftersom den finns att välja för så många olika bränslen, dessutom med fyrhjulsdrift. Framförallt är den mycket rymlig, och har faktiskt till och med större bagageutrymme än Sveriges mest sålda bil.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige