Nya Passat - första officiella bilderna

Så ser den ut - nya Passat. Det här är de första officiella bilderna och de första uppgifterna om den nya bilen som får sin världspremiär på bilsalongen i Génève 2005. Lanseringarna i Europa sker i mars och därefter introduceras den sjätte generationen av denna bästsäljare, med över 13 miljoner tillverkade exemplar, i övriga länder. I Sverige lanseras nya Passat i april 2005.

Nya Passat har inte bara ett tilltalande yttre, den är också funktionell, bekväm, rymlig och väl genomtänkt. Passat är helt nykonstruerad med nya tvärställda motorer för bästa krocksäkerhet och maximalt utrymme, nya växellådor, nytt chassi och ny kaross. För att motsvara dagens och morgondagens behov finns en rad nya funktioner. Här är några exempel: ett ljudsystem av högsta kvalitet, elektronisk parkeringsbroms, dragfri Climatronic klimatanläggning inspirerad av tekniken i Phaeton. Design Karossen har ett distinkt utseende med svepande linjer och den nya karaktäristiska fronten med en grill i form av en förkromad sköld – Volkswagens nya ansikte. De uppskattade prototyperna Concept R och Concept C visade Volkswagens designstil för framtiden. Passat är den första serietillverkade bilen med dessa stilelement. Bakljusen har ljusstarka LED-ljus med samma rundade form som de främre strålkastarna. Dimensioner – kontrollerad tillväxt Nya Passat erbjuder innerutrymmen som ligger nära dem man hittar i lyxbilsklassen. Tack vare tvärställd motor och den större karossen är den rymligare än någonsin. Den är 4,77 m lång (+62 mm), 1,82 m bred (+74 mm) och 1,47 m hög (+10 mm). Även bagageutrymmet har växt och rymmer 90 liter mer än föregångaren. Dagens Passat kännetecknas av en hög vridstyvhet, men nya Passat är hela 57 procent vridstyvare och har därför klassens bästa värde, vilket borgar för goda vägegenskaper och hög krocksäkerhet. Motorer Motorerna är nya för Passat och vid den svenska introduktionen är framförallt den fyrcylindriga 2,0 FSI med 150 hk aktuell. Strax därpå erbjuds även en 2,0 FSI turbomotor med 200 hk. Senare kommer även en 3,2 liters V6-motor på 250 hk att finnas som Top-of-the-line. Andelen dieseldrivna Passat har alltid varit förhållandevis stor. Alla TDI-motorer är nya för Passat, TDI 105 hk, TDI 140 hk och TDI 170 hk och klarar naturligtvis kraven för EU4. De två motorstarkare versionerna är utrustade med den senaste generationen högtrycksinsprutning med över 2000 bars tryck, vilket möjliggör extremt effektiv förbränning och därmed låg bränsleförbrukning. De är också försedda med dubbla balansaxlar. Bensinmotorerna kan erbjudas med sexväxlade automatlådor och de två motorstarkare dieselmotorerna med DSG-växellådan med automatisk växling. Senare kommer även Passat med 4Motion fyrhjulsdrift. Interiör – mer förarorienterad Vid en titt inuti framstår nya Passat som ljus, rymlig, lyxig, väl utformad med högkvalitativa material. Tekniken är mer orienterad mot förarens behov än mot teoretiska teknologiska möjligheter. Målet har varit att uppnå god ergonomi och funktion. Nya Passat är därför mer förarorienterad än någonsin. Inredningen kan anpassas för den personliga smaken med till exempel fyra utrustningsalternativ, var och en med fyra färgkombinationer och detaljer i trä eller aluminium. Teknologi – den smartaste Passat Passat har som standard en elektronisk parkeringsbroms – först i klassen. Den kopplas i eller ur genom ett knapptryck. Det elektroniska kontrollsystemet är kopplat till andra elektroniska system genom ett nätverk. Det innebär att den kan erbjuda en rad nya bromsfunktioner, till exempel hjälp vid start i backe, så kallad hill holder. Vid stillastående, till exempel vid trafikljus, håller den bilen så att man slipper trampa på bromsen. Automatisk distanskontroll fanns först i Phaeton men kommer nu också i Passat. Den aktiveras med en spak på rattstången. När man kommer i kapp en bil bromsas den egna bilen ned till samma fart som framförvarande bil. Så snart vägen är fri ökar Passat till den tidigare inställda hastigheten. Volkswagen har lagt ned stor möda på ljud, infotainment och underhållning i nya Passat. Till exempel finns som tillval ett 600 Watts ljudsystem från Dynaudio som ger lyssnarkvalitet i särklass. Navigationssystemet får sina vägdata via DVD. Klimatanläggning med dragfri ventilation fanns först i Phaeton. Nu erbjuds det även kunder till Passat, vilket är unikt i klassen. Systemet aktiveras som i Phaeton med ett tryck på en knapp. Ett intressant tillval är ett elektriskt uttag med 230 Volt som gör det möjligt att ladda till exempel en laptop under resan. Nya Passat har betydligt bättre strålkastare. De ger större ljusstyrka och som tillval finns dessutom Bixenon-strålkastare med adaptiva kurvljus som följer vägen, särskilt värdefullt när man svänger i korsningar. Chassi Den nya fyrlänkade bakaxeln, monterad i en isolerande hjälpram, McPherson fjäderben fram, med komponenter i aluminium, ger Passat smidiga, säkra och bekväma köregenskaper. För att komplettera chassitekniken har Passat ett intelligent ESP-system. Alla bilar fabriksutrustade med dragkrok, har dessutom ett särskilt stabiliseringsprogram. Om systemet känner att släpvagnen börjar pendla ingriper programmet via bromssystemet eller motorns styrsystem för att stoppa pendlingen. För ytterligare information, kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, e-mail: ingemar.hellgren@volkswagen.se