Nya sportiga modeller från Volkswagen på GTI-träffen vid Wörthersee

I mer än 30 år har GTI-träffen i Reifnitz vid sjön Wörthersee i Österrike haft en särskild plats i kalendern för många Volkswagen-anhängare. Denna legendariska träff brukar bjuda på flera sportiga koncept och nyheter – så även i årets upplaga som gick av stapeln 16-19 maj.

Golf GTI Cabriolet: Nya Golf GTI Cabriolet hade världspremiär på Genève-salongen i mars och var naturligtvis en av höjdpunkterna vid Wörthersee. Den stora publiken kunde på nära håll uppleva den öppna 4-sitsiga sportbilen från Wolfsburg, där motorn på 211 hästkrafter gör den till den mest kraftfulla Golf-cabben någonsin.

Men GTI står inte bara för kraft utan också för sportig look, såväl utvändigt som invändigt, liksom för ett precist avstämt chassi. Golf GTI Cabriolet är som standard försedd med den dynamiska differentialbromsen XDS. Även vid full acceleration ut ur kurvor, säkerställer XDS (som är integrerat i antisladdsystemet) optimalt grepp och stabila vägegenskaper samtidigt som körglädjen ökar.

Även cabrioletmodellen har givetvis de typiska GTI-kännetecknen. Utvändigt består de av en röd inramning upptill och nedtill på kylargrillen (som i sig har bikakestruktur och pryds av ett GTI-märke), GTI-stötfångaren fram med sitt stora luftintagsgaller (också det bikakeformat), de typiska vertikala dimljusen, en ny diffusor bak och kromade ändrör på höger och vänster sida under stötfångaren.

Interiören matchar den i klassiska GTI. Den är också utrustad med sportstolar klädda i det tidlösa, skotskrutiga tyget Jacky. Naturligtvis är Golf GTI Cabriolet försedd med pedaler i borstat rostfritt stål, en unik GTI-växelspak i aluminiumoptik och en läderratt med skulpterat grepp och ett GTI-emblem.

För att komplettera bilden av en sportig bil är cabrioleten utrustad med 17-tums aluminiumfälgar av typen "Denver" (18-tumsfälgarna "Detroit" är tillval). Som tillval erbjuds också Volkswagens sportiga och innovativa dubbelkopplingslåda DSG.

På svenska marknaden blir Golf GTI Cabriolet beställningsbar preliminärt runt midsommar och de första exemplaren av Golf GTI Cabriolet rullar in i Sverige lagom för att man ska kunna njuta av sensommarvärmen. Priser och specifikationer är ännu ej fastställda.

Polo R-WRC: Från och med 2013 kommer Volkswagen att delta i rally-VM (WRC) med en helt nyutvecklad Polo R WRC. På Wörthersee-träffen presenterade Volkswagen Motorsport en prototyp av rallybilen som av Volkswagen-koncernens utvecklingschef Ulrich Hackenberg har kallats den ”hetaste Polo någonsin". Prototypen kommer att turnera runt om i världen från och med 2013 i samband med ett flertal WRC-tävlingar. Hjärtat av denna rallybil består av en 1,6-liters TSI-motor med cirka 300 hästkrafter, vilket ger en imponerande acceleration från 0 till 100 km/h på endast 4,1 sekunder.

Polo WRC Street: Från rallyvägar till vanliga vägar är mottot för konceptbilen Polo WRC Street. Vid Wörthersee presenterade Volkswagen för första gången en förhandsvisning av en sportig gatversion som kommer att lanseras i slutet av 2013 i en mycket begränsad upplaga. Polo WRC Street har en unik och distinkt design, med bland annat en speciell bakre spoiler, diffusor, sportchassi och ”R-WRC”-logotyper. En kraftfull tvåliters TSI-motor på 220 hk ger liknande prestanda som rallybilen.

GTI Black Dynamic: Svart som natten – med en svart-röd interiör, en 360 hästkrafter stark TSI-motor och sänkt sportchassi, gjorde konceptet "GTI Black Dynamic" entré på Wörthersee-träffen. Sedan oktober förra året har nio lärlingar inom Volkswagen – fyra kvinnor och fem män i åldern 18-23 år – arbetat på deras "Apprentice Golf GTI 2012". Uppgiften har varit att med design, styling, motor och detaljer förmedla sin tolkning av en klassisk sportbil. Elegansen, enkelheten och de många speciella detaljerna gör Black Dynamic till en riktig ”huvudvridare”. Den har även en 1 800 watts ljudanläggning med nio högtalare, som tar upp hela bagageutrymmet.

Golf GTI ”White Concept": Den attraktiva designen på Golf GTI ”White Concept” kännetecknas av lacken ”Oryx White matt”. Kupén ger en spännande svart-röd kontrast och interiören kännetecknas av sportstolar i nappaläder, röda kontrasterande sömmar som pryder exempelvis ratt, handbromsspak och dörrarmstödet. Instegslister med GTI-logotypen och bikaksmönster i White matt och aluminium gör det unika utseendet komplett.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.