Nya Volkswagen CC tar steget in i lyxklassen

Med uppdaterad design, nya innovationer och utökad standardutrustning tar nya Volkswagen CC steget in i lyxklassen. Bilen lanseras i Sverige under våren 2012.

När Volkswagen CC gjorde sin debut för fyra år sedan (som Passat CC), var modellen den första fyrdörrarscoupén i sin prisklass. Ur denna nisch uppstod snabbt ett nytt segment – till dags dato har snudd på 270 000 bilköpare runt om i världen valt just denna sedan med sina eleganta, sportbilsliknande linjer. Nu presenterar Volkswagen en både tekniskt och utseendemässigt uppdaterad version av den populära bilen.

Med ny design – både fram och bak – tar nu Volkswagen CC steget in i lyxklassen. Den utökade listan av standardutrustning har dessutom blivit ännu mer exklusiv – här hittar vi nya bi-xenon-strålkastare, statiskt kurvljus och nydesignade LED-baklyktor. Standard är även trötthetsvarnare, instegslister i rostfritt stål liksom komfortnackskydd fram, ställbara i längdled.

CC erbjuder nu också flera nya förarhjälpsystem som tillval. Här ingår till exempel Side Assist Plus med integrerad Lane Assist (varnar för fordon i den döda vinkeln och hjälper föraren att hålla sig i sin körfil genom aktivt ingrepp i styrningen), Dynamic Light Assist (helljusautomatik) – en nyhet för Volkswagen CC – liksom ett kamerabaserat system som registrerar trafikskyltarna. Även komforten har optimerats, till exempel med ett klimatsäte med inbyggd massagefunktion.

För drivningen av Volkswagen CC svarar innovativa direktinsprutade bensin- eller dieselmotorer. Alla dieselmotorerna (TDI) är som standard utrustade med start/stopp-system och energiåtervinning (av bromsenergin). Även bensinmotorerna är utrustade med energiåtervinningssystemet. TDI-motorerna har en effekt på 140 hk respektive 170 hk. Bensinmotorerna till de europeiska versionerna av CC utvecklar sportiga 160 hk, 210 hk respektive 300 hk. TSI 160 MultiFuel Twincharger är dessutom anpassad för bränslet E85. Till samtliga motoralternativ finns Volkswagens innovativa DSG-växellåda som tillval. Till 300-hästarsversionen är både 4Motion fyrhjulsdrift och DSG standard.

Nya Volkswagen CC premiärvisas vid Los Angeles Auto Show, 18-27 november. Marknadslanseringen drar igång kort därefter. Volkswagen kommer först att lansera CC i Tyskland (i februari nästa år), och sedan stegvis runt om i Europa, Amerika, Ryssland, Kina (lokal version med början 2013) och på övriga relevanta marknader för denna bilklass.

I Sverige lanseras Volkswagen CC under våren 2012. Motorprogram, utrustningsnivåer, paket och priser på den svenska marknaden är ännu ej fastställda.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.