Nya Volkswagen-modellerna up! och Beetle får 5 stjärnor av Euro NCAP

Volkswagens nya citybil up! får högsta betyg, 5 stjärnor, i Euro NCAPs säkerhetstester. Dessutom tilldelas bilen Advanced Award för sitt innovativa autobromssystem “Emergency City Brake“. Det gör up! till bäst i klassen när det gäller säkerheten. Även nya Beetle får toppbetyg för sin säkerhet.

Den europeiska konsumentskyddsorganisationen Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) har tittat närmare på både nya up! och Beetle och testat skyddet för vuxna, barn och fotgängare samt förarhjälpsystemen – och resultatet är bästa tänkbara: 5 stjärnor för båda Volkswagen-modellerna.

Euro NCAP tilldelade dessutom nya up! sitt ”Advanced Award” för den innovativa autobromsfunktionen ”Emergency City Brake”. Det här gör att Volkswagens minsta bil tar täten framför sina konkurrenter – ingen bil i klassen har tidigare fått 5 stjärnor i kombination med Advanced Award. Volkswagen up! är alltså bäst i klassen när det gäller säkerheten.

Oberoende av hur stor föraren och framsätespassageraren är och hur de sitter, erhöll båda bilarna toppbetyg för sitt skydd av vuxna. I detta betyg ingår resultaten från frontal- och sidokrocktesten, ett stolptest och ett whiplashstest som undersöker vilken belastning halskotorna utsätts för vid en påkörning bakifrån. Men det är inte bara de vuxna som kan känna sig trygga. Både nya up! och Beetle uppvisade ett enastående skydd även för barn vid testerna med krockdockor motsvarande en ålder på mellan 18 månader och 3 år.

Också när det gäller säkerhetsutrustningen övertygade up! och Beetle med mycket goda testresultat. På det här området värdesatte Euro NCAP framförallt att såväl bältespåminnare på alla platser som ESP (elektroniskt stabiliseringssystem) är standard. I allt högre utsträckning bedömer Euro NCAP också den aktiva säkerhetsutrustningen i en bil. Det här har resulterat i att up!, förutom sina 5 stjärnor, även tilldelats utmärkelsen ”Advanced Award” för sin autobromsfunktion ”Emergency City Brake”. Systemet är förövrigt standard på up! när den lanseras i Sverige under våren 2012.

Detta system, som aktiveras automatiskt i hastigheter mellan 5 till 30 km/h, skannar med hjälp av en lasersensor (som sitter integrerad i vindrutans överkant) av ett område upp till 10 meter framför up! för att kontrollera om det föreligger risk för en kollision.

Om systemet upptäcker ett stillastående eller rörligt objekt i bilens färdriktning, och föraren inte reagerar på detta, förbereds bromssystemet. I en andra fas aktiveras den hydrauliska bromshjälpen. Beroende på situation kan Emergency City Brake sedan i en tredje fas automatiskt bromsa ner bilen till stillastående eller hjälpa till genom att ge full bromskraft om föraren inte bromsar tillräckligt hårt. Genom att bromsa helt automatiskt kan denna autobromsfunktion, beroende på bilens hastighet och den aktuella situationen, förhindra eller minska effekten av en kollision.

Euro NCAP är en fristående, internationell organisation som testar och utvärderar säkerheten i nya fordon med hjälp av simulerade olyckor. Testresultaten publiceras på www.euroncap.com.

Efter Golf, Golf Cabriolet, Jetta, Passat, Polo, Scirocco, Sharan och Tiguan blir up! och Beetle den nionde respektive tionde modellen från Volkswagen som erhåller högsta betyg – 5 stjärnor – av Euro NCAP. Detta är ytterligare en bekräftelse på Volkswagens målmedvetna säkerhetsarbete, oavsett fordonsstorlek.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.