Ogier världsmästare för andra gången i rad

En stor dag för Sébastien Ogier/Julien Ingrassia och en stor dag för Volkswagen. Med segern i det spanska VM-rallyt har de regerande världsmästarna krönts till de nya världsmästarna*. Efter det franska parets sjunde seger för året, den 23:e i karriären, kan ingen ta in deras försprång i VM-tabellen. Inte ens teamkollegorna Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (båda från Finland), som med sin andraplats gav Volkswagen dess tionde dubbelseger i WRC.

Inför WRC-finalen i Rally Great Britain har Ogier/Ingrassia utökat sin ledning över Latvala/Anttila till 31 poäng. Bara 28 av dem kan hämtas in om tre veckor. "Mini-finalen" avgjordes också redan i Spanien. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (båda från Norge) slutade som sjua i rallyt och därmed kan ingen ta ifrån Mikkelsen tredjeplatsen totalt i VM för förare.

Ogier/Ingrassia rallyvärldens kungar

Världsmästare i VM för förare och kartläsare för andra gången i rad. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia är bara det fjärde paret sedan 1977 som lyckats försvara sin titel. Med sju segrar och två andraplatser kunde de säkra titeln med ett rally kvar att köra. Även 2013 vann Ogier och Ingrassia VM-titeln med Volkswagen. De är nu det åttonde paret som kan läggas till listan över dubbla värlsmästare. Före dem har Walter Rörhl, Juha Kankkunen, Miki Biasion, Carlos Sainz, Tommy Mäkinen, Marcus Grönholm och Sébastien Loeb, lyckats vinna mer än en världsmästartitel.

Kamp in i det sista

Sébastien Ogier och Julien Ingrassias teamkollegor gjorde det inte lätt för dem att försvara titeln före säsongsavslutningen. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila höll trycket uppe ända till mållinjen. Förutsättningarna inför Rally Spain var klara; om Ogier kom före Latvala var kampen om titeln avgjord. Om det blev tvärtom skulle det avslutande rallyt i Storbritannien bli den stora finalen.

Den spännande duellen pågick ända in till den sista dagen. Latvala/Anttila förlorade 36,6 sekunder på gruset på fredagen men under de två följande dagarna på asfalt krympte avståndet till 11,3 sekunder.

Grus och asfalt i en unik utmaning

Rally Spain är en verklig utmaning för förare, kartläsare och team. 138,5 kilometer körs på grus och 234,4 kilometer körs på asfalt. Förutom att ha en bra känsla för grus krävs total perfektion på asfalt  och det finns ingen tid för förarna att anpassa sig. Typiskt för Spanien var också dammolnen på fredagens grussträckor som i det vindstilla vädret skymde sikten.

Fredagens specialsträcka "Escaladei" som kördes två gången blev avgörande. I det ovanligt varma vädret slets asfaltdäcken till gränsen på den 50 kilometer långa specialsträckan.

Elva segrar på en WRC-säsong

Tolfte rallyt och elfte segern, med framgången i Spanien säkrade Volkswagen en annan topplacering i rankingen i FIA World Rally Championship (WRC). Elva segrar under en säsong är samma som Citroëns tidigare två bästa resultat (2005  elva segrar på 16 rallyn, 2008 elva segrar på 15 rallyn). Med ett rally kvar den här säsongen har Volkswagen redan nått den högsta segerprocenten i WRC-historien. Med minst elva segrar på 13 möjliga är vinstandelen 84,61 procent.

Mekanikernas rally

Mekanikerna slog också rekord i Rally Spain. På fredagen byggde de om de tre Polo R WRC-bilarna från grus till asfalt på mindre än 75 minuter. Rally Spain är det enda i WRC-kalendern som körs på både grus och asfalt och serviceuppehållet på fredagskvällen är det längsta för säsongen.

Volkswagen bättrade på statistiken ännu mer i Rally Spain, de vann 14 av 17 specialsträckor. Volkswagen har nu vunnit totalt 327 av 463 möjliga specialsträckor och har varit bland de tre bästa vid 751 av 1313 möjliga tillfällen sedan märket började tävla med Polo R WRC i Monte Carlo 2013. För Volkswagen var det den 21:a rallysegern på 25 framträdanden i WRC och den 39:e och 40:e pallplatsen.

Power stage

Bonuspoäng i Power Stage är särskilt lockande för Volkswagens förare. Bonuspoäng som läggs till totalställningen i sammandraget för förare och kartläsare, har 43 gånger på 24 Power Stages gått till förare av Polo R WRC. I Rally Spain fick Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila tre poäng och Andreas Mikkelsen/Ola Fløene en poäng

Citat efter dag tre i Rally Spain

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
 Det var en fantastisk känsla att bli världsmästare för andra gången. Det var en verklig kamp om titeln. Framförallt har min team-kollega Jari-Matti Latvala gjort en otroligt stark prestation de senaste månaderna. Nu känner Julien och jag oss lyckliga och lättade. Stort tack till vårt fantastiska team i Volkswagen. Inte bara för att de gett oss en fantastisk bil under hela säsongen, utan också för den unika solidariteten som vi har. Det spelar ingen roll om det går bra eller dåligt  teamet står upp för förarna och kartläsarna och det är extremt motiverande. Jag är lycklig och stolt att få vara del av det här teamet. Idag ska vi ha ett stort världsmästerskapsparty, det är helt klart!

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
Grattis till Sébastien Ogier och Julien Ingrassia. De gjorde en stark prestation här i Spanien och förtjänar att bli världsmästare. Min kartläsare Miikka och jag försökte hålla kampen om titeln öppen så länge som möjligt. Tyvärr förlorade vi för mycket tid på gruset på fredagen för att kunna för att kunna ta igen det på asfalten. Jag var mycket nöjd med vår körning på asfalten men vi har en del jobb att göra på lösgruset. Vi tar itu med det vid nästa testtillfällen, men först ska hela Volkswagen-teamet fira i kväll.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
Först vill jag gratulera mina teamkamrater Sébastien Ogier och Julien Ingrassia till titeln. De höll ut trots att Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila inte gjorde det lätt för dem. Vad gäller mitt eget rally hade jag tänkt att sluta bättre än som sjua. Men jag är nöjd med resultatet. En punktering på lördagen kostade mig mer än två minuter. Om det inte hade hänt kunde jag ha nått pallplats. Det var otur. Allt som återstod sedan var att jaga Thierry Neuville om sjätteplatsen. Vi missade den när vi var sena vid starten för den sista specialsträckan och fick tio sekunders tillägg. Men vi fick i alla fall en bonuspoäng i Power Stage  till Ola som fortfarande kämpar om tredjeplatsen i sammandraget för kartläsare.

Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport
En värdig vinnare efter en fantastisk kamp under hela säsongen. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia är värdiga gamla och nya världsmästare. Det stod emot trycket från Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila, utnyttjade skickligt sitt övertag och kom segrande ut från den här striden. De förtjänar all respekt. Alla tre förarna gjorde en fantastisk prestation, tyvärr hade Andreas Mikkelsen och Ola Fløene lite otur idag och förlorade mer än två minuter utan att det var deras fel. Med elva segrar under en säsong har Volkswagen satt ett nytt rekord. Det är tack vare hela teamet, på plats och i Hannover och Wolfsburg. Det är en stor dag för Sébastien, Julien och Volkswagen.

*Med förbehåll tills de officiella resultaten tillkännagetts av FIA.

FIA Rally World Championship (WRC),

6. Jipocar Czech National Team, 45
  7. Hyundai Motorsport N, 26
  8. RK M-Sport WRT, 25

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

- Det var en fantastisk känsla att bli världsmästare för andra gången.
Sébastien Ogier