Ökad trafiksäkerhet när Volkswagen låter bilar prata med varandra

• Volkswagen börjar utrusta de första modellerna med pWLAN-teknik 2019
  • Information om snabbt uppdykande faror i trafiken skickas till andra bilar och den lokala trafikmiljön på tusendelar av en sekund

Uppkoppling mellan olika bilar, och mellan bilar och infrastrukturen runt om, är ett viktigt steg på vägen mot uppkopplad bilism. Denna teknik syftar till sänka antalet olyckor i trafiken eller åtminstone minimera följdverkningarna av sådana om de ej går att förhindra.

År 2019 börjar Volkswagen utrusta de första modellerna med pWLAN som standard. pWLAN blir en extra kommunikationskanal för utbyte av utvald trafikinformation mellan bilar från olika tillverkare. Informationsutbytet kommer dels att ske mellan olika bilar (”bil-till-bil”), dels mellan bilarna och den lokala transportinfrastrukturen (”bil-till-X”)*. Det här gör det möjligt att till exempel få information om den aktuella trafiksituationen, olyckor och andra trafikrelaterade situationer – inom en radie av cikra 500 meter, och snabbare än någonsin tidigare.

Den teknik Volkswagen använder är baserad på IEEE 802.11p (pWLAN), en standard som bilindustrin testat och valt att använda internationellt för direkt kommunikation mellan bilar och mellan bilar och transportinfrastrukturen.

Med hjälp av denna teknik, som utvecklats speciellt för de krav som användningen i bilar medför, är det möjligt att dela information om den aktuella trafiksituationen, varningar och till och med data från olika sensorer med den lokala miljön på tusendelar av en sekund. Det här förlänger bilens täckning med flera hundra meter och gör det bland annat möjligt att se runt hörn.

För kunderna innebär systemet ytterligare en fördel genom att det använder ett speciellt frekvensband för trafiksäkerheten och effektiviteten på vägen. Tack vare den lokala karaktären av de data som skickas på detta band, lagras inga uppgifter centralt. Det innebär att systemet inte är beroende av mobilnätets täckning och att det inte uppstår några löpande kostnader för kommunikationen.

Den strategi Volkswagen valt är att pWLAN-tekniken ska ingå i standardutrustningen i de olika modellerna, i tillägg till mobiltelefonuppkoppling.
– Vi vill öka trafiksäkerheten med hjälp av nätverkskopplade bilar, och det effektivaste sättet att göra detta på är att snabbt rulla ut en teknologi som är gemensam för alla, förklarar Johannes Neft, chef för avdelningen Vehicle Body Development på Volkswagen.
– Det viktigaste är att denna teknologi används genomgående och av så många tillverkare och partners som möjligt.

När systemet lanseras 2019, kommer det att vara baserat på varningar och information om lokala trafikfaror som dyker upp plötsligt.

Den nya tekniken kan själv (inom sina gränser) identifiera potentiella risker i trafiken. Exempel på sådana snabbt uppträdande risker kan till exempel vara en bil som nödbromsar eller att is bildats på vägbanan vilket sensorer i bilen detekterat. Inom ett par millisekunder kan denna information delas med den närmaste omgivningen, vilket gör att även andra trafikanter får möjlighet att reagera på den farliga situationen.

Eftersom effektiviteten ökar med antalet användare, arbetar Volkswagen sida vid sida med kommunikationsdepartement, myndigheter och partners inom bil- och transportbranscherna för att snabba på implementeringen av den nya tekniken i serieproduktionen. Samtidigt arbetar företaget tillsammans med sina partners för att tillmötesgå de stränga krav som ställs på datasekretessen (till exempel på behandlingen av personliga data).

När även polisen och räddningstjänsten fått pWLAN-teknik i sina bilar, kommer det vara möjligt för andra att få förhandsinformation om hur långt bort annalkande utryckningsfordon befinner sig och vilken riktning de färdas i – ofta långt innan man kan se dem eller höra sirenerna.

Dessutom har de som ansvarar för transportinfrastrukturen i Tyskland, Nederländerna och Österrike meddelat att man kommer att förse de släp man använder för att spärra av vid vägarbeten med pWLAN-teknik för att minska risken för påkörningar bakifrån vid arbeten på motorväg.

I sin satsning på självkörande bilar och samverkande bilism, arbetar Volkswagen också med att integrera andra komponenter i transportinfrastrukturen (till exempel trafikljus) liksom andra trafikanter för att på så sätt förbättra trafiksäkerheten med hjälp av pWLAN-teknik.

* För informationsutbyte mellan bilar (bil-till-bil) och mellan bilar och trafikinfrastrukturen (bil-till-x) krävs att fordonen och trafikinfrastrukturen är utrustade med pWLAN-kommunikationsteknik och använder samma meddelandeformat.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.