Ökade Volkswagen-registreringar resultat av stark orderingång

Nu börjar vårens starka orderingång också att avspegla sig i nybilsregistreringarna för Volkswagen Sverige. Maj blev den tredje månaden i rad med ökade marknadsandelar – och samtidigt årets första månad som var bättre än motsvarande månad 2015.

Sverige ser ut att gå mot ett nytt rekordår vad gäller nybilsregistreringar. För Volkswagen Sverige går utvecklingen åt samma håll och maj blev den tredje månaden i rad med ökade marknadsandelar för märket. Under maj inregistrerades 5 296 nya Volkswagen och det ledde till en marknadsandel på 15,4 procent. Ackumulerat för året är siffran 21 847 respektive 14,4 procent.

− Ända sedan i januari har vi haft en orderingång som varit bättre än förra året. I takt med att vi också fått en ökad produktionskapacitet i Volkswagens fabriker för vår marknad börjar nu också resultaten komma i registreringarna, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

De fina majsiffrorna innebär också en annan sak: detta är första gången under 2016 som en enskild månad är bättre för Volkswagen än motsvarande månad 2015. I maj 2015 låg marknadsandelen på 14,3 procent.

− Vi har Golf och Passat som tvåa respektive trea på topplistan för nya bilar. Men även andra modeller går bra och när det gäller nya Tiguan, som vi lanserar i dagarna, har vi förhandsbeställningar på cirka 3 000 bilar. Allt detta talar för att vi kommer att få se en fortsatt stark utveckling för våra nyregisteringar, säger Sten Forsberg.

Särskilt gläds han åt den starka trenden för supermiljöbilar, där laddhybriden Passat GTE för fjärde månaden i rad toppar listan överlägset. I maj inregistrerades 365 Passat GTE och hittills i år är siffran 1 170. Det betyder att Passat står för en fjärdedel av alla registrerade supermiljöbilar.

− Laddbara bilar och bilar som kan gå på förnybara bränslen är precis det som behövs mer av om vi ska uppnå målsättningen om fossiloberoende, avslutar Sten Forsberg.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

− Ända sedan i januari har vi haft en orderingång som varit bättre än förra året. I takt med att vi också fått en ökad produktionskapacitet i Volkswagens fabriker för vår marknad börjar nu också resultaten komma i registreringarna.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige