OS-ryttare satsar på Volkswagen Grand Prix

Premiären närmar sig för höstens serietävling, Volkswagen Grand Prix, där hoppryttarna får de riktigt stora prispengarna att rida om. I potten ligger drygt 1 miljon kronor. Starten går i Gävle den 29 september.

Volkswagen Grand Prix räknas som en av de största satsningarna inom svensk ridsport hittills. Svenska Ridsportförbundets förbundssponsor Volkswagen utökar sitt engagemang i ridsporten och ger hoppryttarna drygt 1 miljon att rida om under hösten.

Volkswagen Grand Prix innehåller tre deltävlingar och en final, och seriepremiär är det hos Gävle Ryttarsällskap sista helgen i september.

Serietävlingen har väckt ryttarnas intresse och till kvalklassen för Volkswagen Grand Prix i Gävle är i dagsläget 63 ekipage anmälda, däribland OS-ryttarna Lisen Bratt Fredricson och Jens Fredricson. Peder Fredricson, Linda Heed, Helena Persson och Emma Emanuelsson finns också i startfältet. I Volkswagen Grand Prix i Gävle får 22 ryttare starta och rida om förstapriset på 75 000 kronor. Totalt är prissumman i varje deltävling 180 000 kronor.

De tre bästa i Gävle blir direktkvalade till finalen som rids på Flyinge i november. Till finalen är också de fem bäst placerade svenska ryttarna på världsrankingen, Rolex Rankings, direktkvalade. Det betyder att vi får se världsettan Rolf-Göran Bengtsson på hemmaplan.
– Det är inte så ofta jag får chansen att möta alla de svenska toppryttarna på en och samma gång, så bara det är en anledning att komma hem till finalen, säger världsettan.

Att prispengarna väl matchar vad de internationella tävlingarna erbjuder gör inte saken sämre.
– Det här är precis vad svensk hoppning behöver för att komma ett steg vidare. Jag blev verkligen jätteglad när jag hörde om serietävlingen, sa Rolf-Göran Bengtsson när Volkswagen Grand Prix presenterades i vintras.

– Det här är ett jättelyft för svensk ridsport och med Volkswagen som partner känner vi att vi har ett mycket starkt koncept för framtiden, säger Wiveka Lundh, sportchef på Svenska Ridsportförbundet.

– Satsningen innebär att vi får se våra svenska internationella stjärnor på svensk mark och att vi växlar upp vårt samarbete med ridsporten, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
– Det ska bli verkligt spännande att se vilka som kommer till final, säger han

Volkswagen gick in som samarbetspartner till svensk ridsport 2010. Märket säljer en stor andel bilar med fyrhjulsdrift, vilket är något som ofta används av ridsportens utövare.

Kontakt
Caroline Lundström, Volkswagen Grand Prix, 0709-78 49 01, caroline@lundstromdesign.se
Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Group Sverige AB, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Lotta Amnestål

Volkswagen Grand Prix

Tävlingsplatser och datum

• 29-30 september, Gävle Ryttarsällskap
  • 13-14 oktober, Strömsholms Ridsportförening
  • 26-28 oktober, Billdals Ridklubb
  • 13-14 november, Flyinge, Final – 22 ryttare

I samband med finalen på Flyinge anordnas en ungdomsklass öppen för de 22 bästa enligt Svenska Ridsportförbundets championatstabell den 5 november. De fyra bästa ryttarna från ungdomsklassen under Volkswagen Grand Prix i Flyinge den 14 november är direktkvalade till semifinalen i Stockholm Trophy 1,40 klass under Stockholm International Horse Show.

Regler

Kvaltävlingar
Rids med ett kval på lördagen i 1,45-hoppning och en final på söndagen i 1,50. Söndagens klass rids med omhoppning för alla felfria eller de totalt 6 bästa, winning round.
22 ryttare kan starta i finalen på varje tävlingsplats. De tre främsta i söndagens klass är direktkvalade till finalen på Flyinge.
Prispengar: 1) 75 000, 2) 45 000, 3) 30 000 4) 15 000 5) 10 000 6) 5 000 (totalt 180 000)

Finalen
Grand Prix 1,50 meter. Grundomgång med winning round, alla felfria eller max 6 ryttare
Kvalificerade ryttare:

• De tre bästa från söndagens 1,50-klass på de tre kvaltävlingarna
  • De fem högst rankade svenska ryttarna på Rolex Rankings den 1 oktober 2012
  • De åtta bäst rankade ryttarna från de kvaltävlingarna enligt en speciell poängtabell, förutom de som redan kvalat enligt punkt 1 och 2

Prispengar: 1) 200 000 2) 100 000 3) 75 000 4) 45 000 5) 28 000 6) 17 000 (totalt 465 000)

Ungdomsklass
1,45-hoppning med winning round, alla felfria eller max 6 ryttare
22 startande. De bästa (16-21 år) enligt Svenska Ridsportförbundets championatstabell per den 5 november 2012
Poäng räknas i 1,40 – 1,50-klasser under perioden 4 juni - 4 november 2012.
Prispengar: 1) 20 000 2) 15 000 3) 10 000 4) 6 000 5) 5 000 6) 4 000 (totalt 60 000)

De fyra bästa ryttarna från ungdomsklassen under Volkswagen Grand Prix i Flyinge den 14 november är direktkvalade till semifinalen i Stockholm Trophy 1.40 klass under Stockholm International Horse Show.

Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 35, lotta.amnestal@ridsport.se

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.