Ovan molnen: Race Touareg på väg till Argentina

Med flygtransport till Argentina: De fyra Volkswagen Race Touareg som ska köra Dakar-rallyt är på väg till Buenos Aires där det är start och mål för det klassiska rallyt som körs mellan 3 och 18 januari 2009. Fraktflygplanen lyfte med två bilar var ombord i förra veckan från Amsterdam. Det markerar slutet för Volkswagen-teamets förberedelser nu när det bara är elva dagar till starten av Dakar-rallyt, världens tuffaste och längsta terrängrally.

– Transporten av våra fyra Race Touareg avslutar äntligen den långa och intensiva förberedelsen för Dakar-rallyt. Nu kan vi se fram mot en skön helgledighet innan vi åker till Argentina före nyår, säger Kris Nissen, chef för Volkswagen Motorsport.

– Vi förväntar oss en hård tävling och spännande premiär när Dakar körs i Sydamerika för första gången. Alla i Volkswagen-teamet ser fram emot och är motiverade att ta sig an den här stora utmaningen.

De slutliga förberedelserna inför flygtransporten gjordes på Hannovers flygplats där de 280 hästkrafter starka Race Touareg-bilarna monterades på speciella flygfraktspallar, förseddes med den nödvändiga dokumentationen och förseglades innan de fördes med lastbil till Amsterdam Schiphol där de lastades parvis i McDonnell-Douglas MD11-fraktplan. De 1900 kg tunga rallybilarna lyfte för sin nära 14 timmar långa resa till Buenos Aires i sällskap med fullblodshästar och elektronik.

– Att frakta våra Race Touareg med flyg till Argentina har en stor fördel: vi sparar massor av tid, berättar Lutz Meyer som är ansvarig för rallylogistik hos Volkswagen Motorsport.

– Efter att vi skickade våra rallylastbilar och servicefordon med båt till Sydamerika i november har vi i lugn och ro kunnat koncentrera oss på våra rallybilar.

– Vi har redan medlemmar i Volkswagen Motorsport-teamet på plats i Argentina för att ta emot bilarna så fort de anländer. De ska tas till Volkswagenfabriken i Pacheco utanför Buenos Aires där motorsport-teamet kan använda resurserna hos vår välutrustade verkstad.

Det förnyade samarbetet med Volkswagen Argentinia S.A kan vara ett gott omen: 2005 tog Volkswagen Race Touareg sin första seger i Rally Por las Pampas.