Passat GTE klar vinnare bland supermiljöbilarna

Volkswagens laddhybrid Passat GTE är Sveriges populäraste supermiljöbil med en marknadsandel på 24,6 procent.

Antalet nyregistrerade supermiljöbilar i Sverige, det vill säga bilar med koldioxidutsläpp på max 50 g/km, uppgick i april till 1 187 stycken enligt statistik från BIL Sweden. Det är en ökning med 80 procent jämfört med april 2015. Hittills i år, januari–april, har 3 270 supermiljöbilar registrerats, vilket är 75 procent fler än samma period förra året då 1 868 bilar registrerades.

En stor anledning till årets ökning av supermiljöbilar är Volkswagens laddhybrid Passat GTE.
I april registrerades 297 exemplar och hittills i år är siffran 805 bilar. Det innebär att var fjärde supermiljöbil (24,6 procent) på den svenska marknaden är en Passat GTE. Tvåan på listan har hittills i år 363 registreringar, vilket är 11,1 procent av supermiljöbilsmarknaden.

− Efterfrågan på Passat GTE är fortsatt mycket hög och står för en betydande del av hela Passat-försäljningen. Bilens miljöegenskaper, prestanda, komfort och låga förmånsvärde gör den attraktiv, inte minst för landets tjänstebilsförare, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Tillsammans med Volkswagens övriga supermiljöbilar – elbilarna e-up! och e-Golf samt laddhybriden Golf GTE – når märket en marknadsandel på 32 procent av alla supermiljöbilar.

Mer information om Passat GTE

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

− Efterfrågan på Passat GTE är fortsatt mycket hög och står för en betydande del av hela Passat-försäljningen. Bilens miljöegenskaper, prestanda, komfort och låga förmånsvärde gör den attraktiv, inte minst för landets tjänstebilsförare.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige