Passat klar för dieselåtgärd

Den tyska myndigheten KBA har godkänt den tekniska lösningen för Volkswagen Passat, CC och Eos med 2,0 TDI-motorer av typen EA189. Drygt 800 000 (cirka 11 000 i Sverige) bilar som påverkats av dieselfrågan kommer därmed att åtgärdas så snart som möjligt. Berörda bilägare kommer att få brev från Volkswagen och kan därefter hitta en lämplig tid för åtgärdande av sin bil.

Detta är en fortsättning av den åtgärdskampanj som Volkswagen inledde tidigare i år. Jürgen Stackmann, försäljnings- och marknadsdirektör hos Volkswagen Personbilar säger så här:

-         Lanseringen av åtgärdskampanjen för Passat, CC och Eos omfattar ett stort antal bilar som nu kommer att kunna lämnas in till våra verkstäder. Det känns bra att åtgärderna för mer än 800 000 av våra kunders bilar nu kan inledas. Våra återförsäljare och servicepartners står väl rustade för kampanjen.

Svenska kunder har redan informerats om att deras bil omfattats av en kommande åtgärd. Nu kommer ytterligare ett brev att stegvis skickas ut, där det står att åtgärden nu finns godkänd och klar för deras bil. De kan då välja att genomföra den i samband med en ordinarie service eller annat verkstadsbesök – eller boka en tid enbart för åtgärden. Åtgärden berör nu Passat, CC och Eos med 2,0 TDI-motorer med effekt på 81 kW, 100 kW och 103 kW. Totalt handlar det om cirka 11 000 bilar i Sverige.

Efter åtgärden kommer bilarna att uppfylla alla legala krav. Den tyska myndigheten KBA har också tydligt bekräftat att de tekniska lösningarna för de här modellerna inte kommer att resultera i några förändringar av bränsleförbrukning, prestanda eller ljudnivå. KBA har tidigare bekräftat samma sak för andra bilmodeller som hittills godkänts för åtgärderna.

Volkswagen arbetar på snabbast möjliga sätt med att implementera tekniska lösningar och kommer att åtgärda alla bilar som är påverkade av NOx-frågan. Detta kommer att göras i nära samarbete med ansvariga myndigheter. Volkswagens kunder drabbas inte av några kostnader som ett resultat av de tekniska åtgärderna. Berörda kunder erbjuds dessutom en lämplig mobil lösning i samband med att bilen lämnas in på verkstaden. Starten av åtgärdskampanjen, som från början var planerad till andra kvartalet 2016 för bilar med 1,2 TDI-motorer av typen EA189 kommer att bli försenad. Däremot förväntar sig Volkswagen att få ett godkännande för tekniska lösningar för andra volymmodeller med 2,0 TDI-motorer inom en nära framtid.

Berörda bilar är tekniskt säkra och kan köras som vanligt utan några begränsningar fram till att åtgärderna genomförts. Genomförandet av de nödvändiga tekniska åtgärder lanseras i hela Europa i enlighet med en tidsplan som koordineras med KBA.

Mer information i dieselfrågan finns på www.vwdieselinfo.se

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.