Petter och Johan, den framgångsrika unionen

Sverige och Norge. Norge och Sverige. Tack vare PSRX Volkswagen World RX Team Sweden, är de två länderna förenade. Vi skulle vilja säga att vi skapar historia i Höljes. Men det gör vi inte. Vi återskapar den.

- Ni vet, säger ägaren till PSRX Volkswagen Sweden, Petter Solberg, Norge och Sverige brukade vara mycket nära varandra. Vi var förenade.

Det är riktigt, de två länderna hade samma kungar under 89 år ända tills Norge gick sin egen väg 1905.

Nu har Petter Solberg och hans team-kollega Johan Kristoffersson skapat sin egen union: de Förenade Konungarikena PSRX Volkswagen Sweden (och Norway).

Petter tillägger:

- Eftersom min familj är halvsvensk (hustrun Pernilla är svenska), med teamet baserat i Sverige (Torsby) och med Johan som förare vid sidan av mig, känner jag mig mycket nära Norges närmaste granne. Jag älskar hur bra det här fungerar. Jag älskar hur vi kan arbeta tvärs över gränsen. Det säger mycket om vad det här teamet handlar om.

Nog med skandinavisk historia, nu kör vi!

Och låt oss prata med mannen i toppen. Kliv fram Johan Kristoffersson. Den här grabben var supersnabb i Höljes för 12 månader sedan. Han satsade hårt i varje heat och hade ledningen inför semifinalen. Näst snabbast i näst sista racet, men sedan gick allt snett i finalen. Femma. Ingen är nöjde med femte plats.

- Jag blev mycket besviken förra året, säger Johan. Men man kommer över det och börjar se fram emot nästa gång vi är på hemmaplan. Och nu är det dags och jag kunde inte vara mer tänd inför det.

- Att gå in i World RX-omgången på hemmaplan som ledare är en mycket speciell känsla. Just nu fungerar teamet PSRX Volkswagen Sweden så bra. Det Petter säger om samarbetet är absolut sant. Alla i teamet har bara ett mål och det är att vinna. Att vinna den här weekenden skulle vara som en dröm som går i uppfyllelse för mig. Det kommer att vara så många svenskar där, så många som kommer att fira stort och jag vill vara med och sjunga på söndag kväll.

Det är ett bra tag sedan Sverige firade med en kung med namnet Johan (det är 465 år sedan Kung Johan III dog 1592). Allt detta kan ändras kommande söndag kväll i Höljes.

Vad? När?

Kvalificering 1-2: lördag 1 juli 14.00 – 16.30

Kvalificering 3-4: söndag 2 juli 10.00 – 12.00

Semifinaler, final: söndag 2 juli 15.00

Ställningen i förarmästerskapet inför World RX i Höljes, Sverige:

1 Kristoffersson                151 poäng

2 Ekström                         143 poäng

3 Solberg                          134 poäng

4 Hansen                          102 poäng

5 Loeb                              102 poäng

6 Bakkerud                       100 poäng

Ställningen i team-mästerskapet:

1 PSRX Volkswagen Sweden            285 poäng

2 Team Peugeot-Hansen                    204 poäng

3 EKS                                                 198 poäng

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Jag vill vara med och sjunga på söndag kväll
Johan Kristoffersson