Pimpad Volkswagen Lupo säljs på välgörenhetsauktion

Att renovera och pimpa en äldre Lupo till toppskick kan tyckas galet. Men i det här fallet finns det en bra anledning. "Pimp my Volkswagen" är resultatet av en kul insamlingskampanj, ett spontant infall och en antagen utmaning.

– Jag tycker att man ska unna sig att ha lite roligt ibland, säger Johannes Nordemar som fick idén till projektet efter att ha läst en annons för insamlingskampanjen ”Allt för att utrota hungern”.

I kampanjen, som Svenska kyrkan står bakom, uppmanas privatpersoner att starta utmaningar för att på så sätt generera pengar till insamlingen. Eftersom Johannes hade en gammal bil han inte längre behövde började han fundera på om han kunde göra något kul med den. En idé var att låta den gröna Lupon bli en insats, att få hjälp med att öka värdet på den och slutligen auktionera ut den och skänka pengarna till insamlingen.

Därför utmanade han Volkswagen att pimpa och laga bilen till förmån för detta ändamål. Volkswagen antog utmaningen och under våren har bilen renoverats och pimpats av den auktoriserade verkstaden i Bromma för att maximera värdet på den. Resultatet blev något utöver det vanliga: ny Lamborghinigrön lack, nya fälgar och däck, nytt avgassystem, renoverad motor och mycket mer.

Projektet har verkligen engagerat våra medarbetare, även utanför ordinarie arbetstid. Flera leverantörer har också generöst bidragit med delar, tillbehör och arbete, säger Fredrik Andersson-Utas, platschef Volkswagen Bromma.

– Jag är verkligen imponerad! Den är riktigt nice och jag skulle inte ha något emot att ha den kvar. Så jag hoppas att nästa ägare kommer att trivas med den och att pengarna till kampanjen kan leda till något gott, säger Johannes.

På www.pimpmyvolkswagen.se kan man följa projektet och se vad som gjorts på bilen. Bilen finns för beskådning hos Volkswagen Bromma, Ulvsundavägen 120-132.

Auktionen äger rum på Tradera mellan 24 maj och 6 juni. Pengarna går oavkortat till insamlingskampanjen ”Allt för att utrota hungern”.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Jag är verkligen imponerad! Den är riktigt nice och jag skulle inte ha något emot att ha den kvar. Så jag hoppas att nästa ägare kommer att trivas med den och att pengarna till kampanjen kan leda till något gott.
Johannes Nordemar